Gesthuizen: 'Kabinet zet toegang tot het recht op het spel'

De snoeiharde bezuinigingen op de gesubsidieerde rechtsbijstand zijn onacceptabel en moeten van tafel. Dat eist SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen vandaag in een debat met staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie. ‘De toegang tot het recht staat op het spel. En als alleen rijke burgers en vermogende bedrijven hun recht kunnen halen, dan heb ik daar maar één woord voor: klassenjustitie. Dit kabinet is bezig ons mooie stelsel van gefinancierde rechtshulp om zeep te helpen. Dat mogen we niet laten gebeuren.’

In het regeerakkoord is opgenomen dat jaarlijks 50 miljoen euro moet worden bezuinigd op de gefinancierde rechtshulp. Gesthuizen: ‘Het vorige kabinet bezuinigde al fors, maar dit kabinet komt helemaal met de botte bijl aanzetten. Binnen een jaar zijn deze bezuinigingen vanwege ‘tegenvallers’ al opgelopen tot 65 miljoen euro. De eigen bijdrage die de mensen met lage inkomens moeten betalen, wordt verdubbeld. Bij echtscheiding wordt de eigen bijdrage zelfs vier keer zo hoog. En daar bovenop komen ook nog eens de enorme stijging van de griffierechten. Het is prima dat we mensen vragen om te proberen zelf hun conflict op te lossen. Maar als dat niet lukt is het onbestaanbaar dat we zulke financiële drempels opwerpen om je recht te halen. Mensen zullen daar dan om financiële redenen van afzien. Dat is rechtsstatelijk onjuist.’

Gesthuizen verwijt deze regering ‘ideologische blindheid’. ‘De gesubsidieerde rechtsbijstand is het enige onderwerp op de justitiebegroting waarmee je alleen de lagere en middeninkomens raakt. Dat ze hier zo fors het mes in zet zegt veel over dit kabinet. Iedereen moet toegang hebben tot het recht, niet alleen de rijken.'

Betrokken SP'ers