‘Natuurakkoord provincies pakt destructief uit voor natuur’

Volgens SP-Kamerlid Henk van Gerven pakt het gesloten Natuur-akkoord tussen het Interprovinciaal overleg (IPO) en het kabinet ‘destructief’ uit voor de natuur: ‘Het lijkt erop dat één VVD’er en drie CDA’ers namens alle provincies er alles aan doen om de natuur om zeep te helpen. Ik kan me niet voorstellen dat de andere provinciebestuurders hiermee akkoord zijn. Ook Natuurmonumenten spreekt van een ‘waardeloos’ akkoord. De verdere ontwikkeling van natuur, waar al veel geld in is gestoken, komt hierdoor grotendeels tot stilstand.’

Van Gerven neemt het staatssecretaris Bleker kwalijk dat hij zijn belofte breekt. ‘Bleker heeft beloofd dat er voor het beheer van de natuur die overblijft, voldoende geld beschikbaar zou zijn. Toch stelt hij niet meer dan de helft van het benodigde geld beschikbaar. Zo hebben we straks niet alleen minder natuur, maar ook verslechterde natuur. Dit noem ik geen bezuiniging meer maar een vernietiging.’

In het akkoord is opgenomen dat schadelijke activiteiten aan de rand van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) meer ruimte krijgen. Van Gerven: ‘Een heel slechte zaak. We moeten juist de andere kant op. Aan de randen van de EHS moeten we juist geen intensieve veehouderij hebben.’

Volgens Van Gerven zijn de provincies in het pak genaaid. ‘Er blijft geen nationaal natuurbeleid over. Provincies krijgen de verantwoordelijkheid, maar niet de middelen. Bleker gooit zijn problemen over de schutting en probeert overal zijn verantwoordelijkheden te ontlopen.’

Betrokken SP'ers