Schokkende conclusies Inspectie tonen gevolgen vermarkting HBO

De schokkende conclusies van de Onderwijsinspectie leggen de problemen in het HBO genadeloos bloot. Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op een uitgelekt rapport waaruit blijkt dat 40 procent van de studenten van Hogeschool INHolland een diploma kreeg dat 'HBO-onwaardig' is. 'Het moet afgelopen zijn met de perverse financiering op diploma's, de kwaliteit moet weer voorop staan.'

Van Dijk vindt het ongelooflijk dat 40 procent van de onderzochte opleidingen ondeugdelijke diploma's heeft uitgereikt. Hij noemt als oorzaken van de problemen in het HBO de schaalvergroting, de perverse financiering en de enorme macht van bestuurders. 'Managers zijn meer bezig met het binnenhalen van financiering dan met de kwaliteit van het onderwijs. Studenten worden gezien als inkomstenbron, het geven van goed onderwijs is naar de achtergrond verdwenen. Docenten die kritiek uiten worden geïntimideerd.' Het Kamerlid wil dat managers die hebben aangezet tot het weggeven van makkelijke diploma's, ter verantwoording worden geroepen.

Als alle rapporten van de Inspectie over het HBO openbaar zijn, wil Van Dijk een fundamenteel debat met staatssecretaris Zijlstra over de inrichting van het Hoger Beroepsonderwijs. Vier zaken moeten onder de loep genomen worden: de kwaliteit, de financiering, de schaalvergroting en de enorme macht van schoolbestuurders. 'Het HBO moet kleinschalige opleidingen bieden met uitstekende docenten en landelijke examens. Vanaf nu is het afgelopen met de vermarkting van het onderwijs', aldus Van Dijk.