School moet stoppen met afwijzen homo's

Minister Plasterk moet een eind maken aan discriminatie van homo’s op orthodoxe scholen. Dat stelt SP-Kamerlid Jasper van Dijk donderdag voor in een debat over homo-emancipatie.

Afgelopen april stuurde Plasterk een brief aan scholen met de oproep om te stoppen met homodiscriminatie. Toch zijn er nog steeds scholen die eisen dat het personeel een verklaring ondertekent waarin ongehuwd samenwonen en de homoseksuele levenswijze worden afgewezen. Van Dijk: “Plasterk moet deze scholen actief benaderen en ervoor zorgen dat dit soort discriminatie daadwerkelijk tot het verleden behoort.”

De SP is voorstander van algemeen toegankelijk onderwijs voor leerlingen en leraren. Seksuele geaardheid is volstrekt onbelangrijk voor het functioneren van een leraar. Ook voor leerlingen moet de deur open staan, ongeacht hun identiteit of religie. Volgens Van Dijk moet Plasterk de daad bij het woord voegen. “Hij moet niet alleen zeggen dat scholen niet mogen discrimineren, maar ook optreden als ze dat wel doen.”