Karabulut: Bureaucratie leidt tot superduur inburgeringstraject

Uit onderzoek van Nova blijkt dat een inburgeringstraject in de gemeente Amsterdam twee keer zoveel kost als in andere gemeenten. Volgens SP Kamerlid Sadet Karabulut zijn deze kosten te wijten aan overmatige bureaucratie en bestuurlijke chaos: “Per inburgeraar verdwijnen er duizenden euro’s in de ambtelijke molen.”

In Amsterdam kost een gemiddeld inburgeringstraject 12.000 euro. In de omliggende gemeenten Haarlem, Haarlemmermeer en Alkmaar variëren deze kosten tussen de 5000 en 6000 euro. De maximale bijdrage van het Rijk per inburgeraar is 6000 euro. Men verwacht 45000 inburgeraars in de hoofdstad, de gemeente kan een financiële strop verwachten van meer dan 200 miljoen euro.

Karabulut: “In Amsterdam houden veertien taalwijzers, zes assessments bureaus, zevenendertig taalaanbieders plus twee gemeentelijke diensten zich bezig met inburgeraars. Dat is bureaucratie ten top, terwijl de nieuwe wijze van aanbesteden – waarbij het uiteraard weer gaat om marktwerking - ons volgens het kabinet juist geld zou moeten besparen.”

Sadet Karabulut reageerde donderdagavond in Nova op de bevindingen. Er werd ook aandacht besteed aan recent onderzoek van de SP naar de kwaliteit van de inburgering, dat vandaag verschijnt op deze website.

Betrokken SP'ers