Inspectie onderzoekt eigen bijdragen bij Philadelphia Zorg

Op aandringen van de SP laat staatssecretaris Bussemaker de Inspectie voor de Gezondheidszorg een onderzoek instellen naar zorgorganisatie Philadelphia Zorg. SP-Kamerlid Renske Leijten had daarom gevraagd omdat Philadelphia onterecht basiskosten doorberekent aan bewoners van haar zorginstellingen. Zo kwam de organisatie onlangs in het nieuws omdat zij de kosten van een tillift doorberekende aan bewoners van een verzorgingshuis.

In antwoord op vragen van Leijten erkende de staatssecretaris dat bewoners van verzorgingshuizen de kosten van een tillift niet zelf hoeven te betalen. Leijten: “Maar Philadelphia laat gehandicapte bewoners bijvoorbeeld ook een eigen bijdrage betalen voor warme maaltijden. We weten al het hele jaar dat de situatie bij Philadelphia Zorg zeer ernstig is. Ik ben blij dat de staatssecretaris nu stappen onderneemt, maar ze is wel laat.”

Philadelphia Zorg is met zo'n 11.000 cliënten en 9.500 medewerkers een van de grootste zorgorganisaties in Nederland. De SP krijgt veel klachten over Philadelphia. Zowel mensen die zorg krijgen, hun partners, ouders of familieleden als personeel roepen wij op te melden wat zij meemaken in de dagelijkse praktijk. U kunt dat doen via philadelphia@sp.nl.