Meerderheid Nederlanders tegen verkoop energiebedrijven

Bijna zes op de tien Nederlanders is tegen de verkoop van de aandelen van de vier publieke energiebedrijven en slechts 9 procent denkt dat de energiegebruiker beter zal worden van de verkoop van de aandelen. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van de SP. Deze conclusies botsen met de plannen van gemeenten en provincies om de aandelen van Essent en NUON te verkopen. SP-Kamerlid Paulus Jansen: “De lokale en regionale bestuurders moeten hun knopen tellen en deze bedrijven snel uit de etalage halen.”

Bij PvdA- en CDA-stemmers is het aantal tegenstanders van de aandelenverkoop het grootst, respectievelijk 67 en 59 procent. Maar zelfs onder de mensen die in 2006 op de VVD stemden, zijn er meer tegen de verkoop dan voor. Jansen: “Dit is opmerkelijk, omdat juist deze drie partijen door het steunen van de Splitsingswet de deur open hebben gezet voor de verkoop van de aandelen. Hoe groot kan de kloof tussen de burger en de politiek zijn?”

Verder blijkt uit het onderzoek dat slechts één op de vijf Nederlanders sinds 2004 – toen de energiemarkt vrij werd – is overgestapt van energieleverancier. Hieruit blijkt volgens Jansen eens te meer dat de marktwerking in de energiesector een heilloze weg is: “Mensen zitten helemaal niet te wachten op een keuze tussen tien energiebedrijven. Het enige wat zij willen is stroom uit het stopcontact voor een fatsoenlijke prijs. Die fatsoenlijke prijs heeft de marktwerking in ieder geval niet opgeleverd. Sinds 2004 zijn de energietarieven voor een gemiddeld huishouden met ruim 25 procent gestegen, terwijl de winsten van de energiebedrijven door het plafond schoten.”

Daarom moeten de vier publieke energiebedrijven volgens de SP worden omgevormd tot maatschappelijke ondernemingen die elk een eigen deel van Nederland bedienen en waarvan de winst wordt gemaximeerd. Daarnaast moeten deze bedrijven met elkaar samenwerken op het gebied van de inkoop van grondstoffen. Jansen: “Op deze manier kunnen deze bedrijven de energieprijs laag houden, zodat ze de concurrentie met de commerciële energiebedrijven aankunnen. Zo creëren we een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor de energiegebruiker.”