nieuws

Leijten wil einde aan alcoholreclame gericht op jongeren

Minister Rouvoet (Jeugd en Gezin) heeft in een Kamerdebat over alcoholbeleid en jongeren aan SP-Kamerlid Renske Leijten toegezegd te kijken of alcoholreclame in bioscopen beperkt kan worden. “Dit is winst,” concludeert Leijten, “maar wij willen uiteindelijk dat er een einde komt aan alle alcoholmarketing die specifiek is gericht op jongeren.”

Leijten: “Denk aan drankmerken die schoolfeestjes sponsoren en biermerken die speelgoedautootjes uitdelen. De drankindustrie zet dit soort reclamemiddelen in en besteedt er jaarlijks tientallen miljoenen euro’s aan omdat ze zeker weten dat het werkt. Ze zetten jongeren aan tot alcoholconsumptie. Als het niet zou werken, zouden ze er nooit zoveel geld in steken.”

Nederland behoort tot de top wat betreft alcoholgebruik en jongeren. Alcoholconsumptie onder jongeren in Nederland is de laatste jaren sterk toegenomen, vooral onder de jongeren tussen de 12 en de 14 jaar. De tolerantie van ouders voor het drinken van hun kinderen wordt steeds groter, terwijl wetenschappelijk onderzoek steeds sterker aantoont dat alcoholgebruik zeer schadelijk is voor de ontwikkeling van kinderhersens. De SP wil dan ook dat er een label op de flessen komt, met waarschuwingen over de effecten. Leijten: “De slogan moet niet zijn ‘zestien, nu nog even niet’, maar ‘alcohol onder de zestien leidt tot hersenenschade’.”

Leijten betreurt dat het grootste probleem nog steeds niet wordt aangepakt. “Meer dan 85 procent van de jongeren onder de zestien kan probleemloos alcohol krijgen bij de supermarkt. Dit kabinet wil nu jongeren strafbaar maken, maar moet de pijlen echt gaan richten op de verkopers van alcohol. Zij overtreden een wet die we moeten handhaven.”

Betrokken SP'ers