column
Dennis de Jong:

Weeklog: De “Grosse Koalition” is gewoon slecht nieuws

Sara Wagenknecht, fractievoorzitter van Die Linke Foto: Die Linke (Rico Prauss)

Eén van de grote problemen met Martin Schulz als sociaaldemocratische voorzitter van het Europees Parlement was dat hij vrijwel altijd over rechts ging. Dat betekende dat belangrijke beslissingen werden voorgekookt met de christendemocraten en eventueel de liberalen. Toen hij vertrok, beloofde de Italiaanse fractievoorzitter van de sociaaldemocraten gelijk een einde te zullen maken aan die “Grote Coalitie”. Maar nu heeft net iets meer dan de helft van de SPD-afgevaardigden in Duitsland voor de “Grosse Koalition” oftewel “GroKo” gekozen en kan Schulz zijn trucje dus herhalen: slecht nieuws voor Duitsland, slecht nieuws voor wat er nog aan betrouwbaarheid over was van de Duitse sociaaldemocratie en ook slecht nieuws voor het Europees Parlement.

Je zou kunnen zeggen: de sociaaldemocraten leren het nooit. Worden ze overal in Europa afgestraft voor hun jarenlange overgave aan de neoliberalen, doen ze het weer: opnieuw een kabinet met Merkel en je kunt nu al voorspellen dat dit opnieuw een kabinet wordt waarin de grote bedrijven en de grote financiële instellingen het voor het zeggen hebben. Wat zullen Duitse kiezers die vorig jaar de SPD nog een tweede kans gaven, zich bedrogen voelen. Nou ja, hadden ze maar voor het echte links moeten gaan dat met Die Linke in Duitsland goed vertegenwoordigd is.

Maar de Europese Unie en ook wij in Nederland gaan het ook merken: de GroKo met Schulz (de man die in 2025 de Verenigde Staten van Europa wil uitroepen) gaat straks meewerken aan nog meer bevoegdheden voor de Europese Commissie. De Franse president Macron kan opgelucht ademhalen: de Europese minister van Financiën gaat er nu vast wel komen. Nederland zal na het wegvallen van de Britten en nu ook van de Duitsers alle zeilen moeten bijzetten om de eurofielen te temmen. Maar met Rutte aan het roer kunnen we vooral veel gedraai verwachten.

En dan is er nog het Europees Parlement zelf. De samenwerking op links is na het vertrek van Schulz verbeterd. We blijven voorzichtig, maar de sociaaldemocraten zijn in ieder geval bereid ook over links te gaan, en zelfs nederlagen te leiden, als links geen meerderheid krijgt voor de voorstellen. Binnen hun sociaaldemocratische fractie in het EP zijn de Duitsers een flink blok (27 van de 189 leden). Ik sluit niet uit dat zij hun fractie weer richting herstel van de GroKo in het EP willen voeren. Daarmee krijgt rechts nog meer invloed. De wetgeving die het EP nog moet aannemen, zal dan als vanouds weer geschreven worden met en voor de rijke toplaag. Kortom, op alle niveaus is Schulz slecht nieuws. Nog meer reden om duidelijk van ons te laten horen, want gelukkig zijn er steeds meer mensen die zien waar links wel goed is vertegenwoordigd, zoals op ons congres gisteren door Lilian, en verder door al die modern linkse partijen in de EU die duidelijk maken dat ze met neoliberale partijen geen coalities sluiten.