column
Dennis de Jong:

Weeklog: Er wordt weer druk gebouwd aan de superstaat Europa

Foto: Rock Cohen (https://www.flickr.com/photos/robdeman/) (CC BY-SA 2.0)

In steeds meer media kun je lezen dat de Europese Unie nieuw élan aan het ontwikkelen is. Zo wordt gezegd dat de burgers in Europa de problemen in Groot-Brittannië zien en nu opeens toch graag een sterke Europese Unie willen. De Europese Commissie wil een open discussie over de toekomst van de EU, maar bouwt ondertussen driftig verder aan de superstaat, compleet met minister van Financiën, Europese belastingen en een Europees leger. En zelfs de ceremonie rondom Helmut Kohl werd gebruikt om te laten zien dat de staat Europa een ‘staatsbegrafenis’ kan organiseren, compleet met volkslied. Bij zoveel framing past maar één antwoord: duidelijkheid over onze kritiek op het huidige systeem.

Eurofielen zien hun kans weer schoon: zeker als Merkel in Duitsland wordt herkozen, is er een sterke Frans-Duitse as die de EU nog verder wil uitbouwen. De timing is perfect: in september gaat de voorzitter van de Europese Commissie, Juncker, in zijn ‘Staat van de Unie’ in het Europees Parlement uitleggen hoe hij de toekomst van de EU ziet. De regeringsleiders bespreken die plannen in oktober en moeten in december knopen doorhakken. Kortom, er wordt flink gebouwd en getimmerd.

Maar hoorden we Frans Timmermans eerder niet zeggen dat hij een einde wilde maken aan de Europese bemoeizucht? En was Rutte niet altijd wars van vergezichten? Vergeet het maar: beiden doen van harte mee aan een slotoffensief. Nu eurokritische partijen na de verkiezingen in Nederland en Frankrijk vooralsnog niet in de regering komen, worden stemmers op die partijen weggezet als de verliezers. Via schijnenquêtes wordt bovendien de indruk gewekt dat de gemiddelde burger in Europa juist een sterke EU wil. Allemaal framing om de plannen voor een Europese superstaat die al jaren klaar lagen, door te drukken.

Nu kunnen we wel mokkend aan de kant gaan staan, maar als we dit najaar alle mensen op de been kunnen krijgen die geen superstaat willen, dan is het nog niet te laat. Dan kunnen regeringsleiders niet weer stilletjes de nationale democratie verder ondermijnen door in te stemmen met nog weer meer macht voor Brussel. Bij het besluit over de invoering van de euro was het nog veel te stil op straat. Daarom is die er gewoon gekomen. Dit najaar moeten we massaal de straat op. De eurofractie is er klaar voor en zal graag avond aan avond het land in gaan om geïnteresseerde afdelingen van de SP te informeren over wat er in Brussel allemaal wordt uitgespookt. Wat ons betreft, wordt het een heet najaar, want het is erop of eronder.

Betrokken SP'ers