publicatie

Tribune 2/2002 EEN van de 27.291: Fra Paalman

EEN

Tribune 22 februari 2002

'In het verleden hadden SP'ers de ballen verstand van kunst. Het leek wel of de partij in het begin niets met kunst te maken wilde hebben. Het was allemaal vrij eenzijdig toen; de woordjes 'kunst' en 'cultuur' kwamen bijna nooit in de blaadjes voor. Maar de laatste vijf jaar bespeur ik een ommezwaai in de SP. Er is echt meer oog voor kunst ontstaan en dat vind ik goed.'

In zijn atelier werkt Fra Paalman aan onder meer schilderijen, etsen en zeefdrukken. Regelmatig verkoopt hij zijn werk of verhuurt het aan de kunstuitleen. Of doet hij mee aan tentoonstellingen, zoals die ter ere van 40 jaar Amnesty International waar een tekening van Paalman te zien was van de dictators Videla en Pinochet. Als docent aan de 'mini-kunstacademie' CREA geeft hij onder andere tekenen, schilderen en grafiek.

Vanaf begin jaren zeventig is Fra Paalman bij de SP betrokken en doet hij regelmatig mee aan diverse acties. Voor de gemeenteraadsverkiezingen in Hengelo staat Fra Paalman 12de op de SP-lijst. 'Ik ben al een paar keer gevraagd voor de lijst en vond nu dat ik het maar eens moest doen. Echte politieke ambities heb ik niet. Maar aan acties doe ik altijd graag mee. In de jaren zeventig demonstreerde ik al samen met Jean Rouwet (de huidige SP-fractievoorzitter en lijsttrekker in Hengelo - red.) tegen de oorlog in Vietnam. En tegenwoordig ben ik regelmatig actief tegen de chloortrein.'

van de 27.291

Fra Paalman (56)

Getrouwd met:

Annemieke

Beeldend kunstenaar en docent aan het Centrum voor Kunsteducatie CREA te Hengelo

Hobby's:

muziek maken (viool en koor), tuinieren

Grootste hekel aan: 'Instanties, musea en galerieën die kunstenaars gebruiken om er zelf beter van te worden

Bewondering voor: 'Jean Rouwet van de SP in Hengelo. Een geweldig gedreven en standvastig man. Én een kunstliefhebber.'

Als kunstenaar is hem vooral het protest tegen de omdoping van de Hengelose schouwburg in 'Rabotheater' bijgebleven. Vorig jaar voerde de SP een breed gedragen handtekeningenactie tegen die naamgeving, waarvoor de bank een miljoen gulden op tafel legde.

'Ik vind het te gek voor woorden dat een bank de naam van een theater kan kopen. Het bedrijf is kennelijk machtiger dan de overheid. Je moet oppassen dat een bedrijf de voorwaarden schept om een dikke vinger in de pap van de programmering te krijgen. Zo wordt kunst en cultuur toegespitst op het bedrijfsleven en krijg je op de duur een klein conservatief groepje dat de dienst uitmaakt. Dat moeten we toch niet hebben. Je ziet ook steeds meer dat industriëlen geld gaan schenken aan kunst en cultuur. Ik plaats daar vaak wel wat vraagtekens bij. Waarom doen ze dat? Om een soort schuld af te kopen? Uit pure egotripperij misschien? In Schijndel heeft iemand 14 miljoen euro op tafel gelegd om een theater te bouwen. In zo'n geval vind ik dat er eerst een duidelijk doel vastgesteld moet worden. Zo'n theater moet geen pretpark worden.'

'Voor heel wat beeldend kunstenaars is er in Nederland geen droog brood te verdienen, vooral degenen die zich bezighouden met de vrije kunsten. Die mensen zijn vaak goed opgeleid, maar komen maatschappelijk lang niet altijd goed terecht. Velen zitten in de bijstand. Slechte zaak, want vaak zijn zij het die de maatschappij met tal van dingen willen confronteren. Ze willen iets toevoegen; iets waar de maatschappij niet om vroeg, maar wel degelijk wat aan heeft. Dat is heel belangrijk. Ik vind dat zulke kunstenaars veel meer projectmatige ondersteuning moeten krijgen.

De WIK (Wet Inkomens Kunstenaars - red.) is niet genoeg. Aan de andere kant zie je dat de overheid dikwijls wél geld heeft voor tentoonstellingen. De kunstenaar zelf valt maar al te vaak tussen wal en schip, en kiest na een tijdje toch voor een baan in het bedrijfsleven; bijvoorbeeld in de reclame of als ontwerper. Zo wordt de artiest steeds meer een speelbal van overheid en bedrijfsleven.'

Inhoud

• 6 maart: raadsverkiezingen! Overal in het land zijn duizenden SP'ers keihard bezig om de campagne tot een succes te maken en de sympathie te oogsten die jarenlang gezaaid is. Daarbij wordt veel creativiteit aan de dag gelegd. De Tribune maakt een ronde door Nederland.
  • Gerard Scargo richtte zijn lens op de 'achterkant' van de SP-verkiezingscampagne. Dat leverde mooie platen op die we u niet willen onthouden. Twee pagina's campagne in beeld.
  • Voor de zoveelste keer wordt de WAO op de schop genomen, als het aan de SER ligt. Eerder zette Paars al haar kaarten op de reïntegratie van WAO'ers via een open markt voor zogenaamde reïntegratiebedrijven (RIB's). Of deze miljoenen verslindende bedrijfstak soelaas biedt, is zeer twijfelachtig.
  • 16 maart: Dag van de Tomaat! Om het succes bij de raadsverkiezingen te vieren, én als enthousiast startschot voor de campagne voor de Kamerverkiezingen. Hoe u mee in één dag de wereld rond kunt, leest u achterop dit blad.
  • Cartoons van Kees Willemen en Saarloos / Nieuws / Agenda / SP op internet, radio en tv / Bulletin Board / De woorden uit de mond / Brieven / ROOD-pagina