rapport

Waarheen met de NAVO?

De NAVO is de weg kwijt. Zestig jaar na oprichting zoekt het machtigste militaire bondgenootschap ter wereld zijn plek in die wereld. In 2009 en 2010 buigt de alliantie zich over een nieuwe gezamenlijke bestaansverklaring en een nieuw strategisch concept voor het bondgenootschap. De alliantie beseft – aldus scheidend secretaris-generaal De Hoop Scheffer – dat daarvoor voldoende draagvlak in de lidstaten nodig is. Daaraan ontbreekt het nu in ernstige mate, zo oordeelt hij. Daarom pleit hij ervoor om in alle lidstaten een breed politiek en publiek debat aan te gaan over de toekomst van de NAVO. Een goed voorstel, dat ook in Nederland om reactie vraagt. Dit is onze reactie. We beschrijven – in vogelvlucht – hoe de oude NAVO, uit de Koude Oorlog, zich na de val van de Berlijnse Muur
veranderde in een nieuwe NAVO, met mondiale pretenties. En hoe de alliantie daarbij op de grenzen van zijn kunnen stootte: op de Balkan,

bij de inval in Irak, in de oorlog in Afghanistan en bij de dreigende herleving van de Koude Oorlog. We geven aan waarom ‘business as usual’ niet meer aan de orde is. En we zetten de hoofdlijnen neer waarlangs zich volgens ons een nieuwe, duurzame mondiale veiligheidsarchitectuur zou kunnen ontwikkelen: mondiale samenwerking op militair gebied om wereldwijd stabiliteit, vrede en veiligheid te bewaken en te bewaren. Voor ons is het debat begonnen. Doet u mee?