Bekende gezichten SP-lid

Fenna Feenstra

'De Europese Unie is ooit opgericht voor vrede binnen Europa. Maar door miljarden te stoppen in bewapening zet ze juist die vrede en veiligheid op het spel.'

Fenna Feenstra

Meer over Fenna

'In 2002, kort na de moord op Pim Fortuyn, sloot ik me aan bij de SP. Het stoorde me hoe alles wat links was in die tijd in een kwaad daglicht werd gesteld, ik wilde tegenwicht bieden. De SP sprak me aan vanwege de pacifistische opstelling, het was de enige partij die zich duidelijk uitsprak tegen de militaire interventies in Afghanistan en Irak.

Ik was al heel vroeg maatschappelijk bewust. Terwijl klasgenoten spreekbeurten hielden over hun konijn, ging de mijne over Amnesty International. Verontwaardiging over immoreel en asociaal beleid en anderen willen overtuigen dat het ook anders kan, menselijker, dat heeft er altijd al ingezeten. We hebben bijvoorbeeld eens geldzakken voor het Provinciehuis gezet. Zakken met 50 en 60 miljoen voor prestigeprojecten en een lege zak voor sociaal beleid. Zo kan je voor iedereen zichtbaar maken waar het over gaat. Momenteel voeren we geketend en protestliederen zingend actie tegen de gedwongen tewerkstelling van uitkeringsgerechtigden. Daarmee zwengelen we de discussie over eerlijk loon voor eerlijk werk aan.'

‘Multinationals en hun politieke loopjongens dromen van een Europese superstaat: één munt, één markt, één regering en nu ook één Europees leger. De Europese Unie is ooit opgericht voor vrede binnen Europa. Maar door miljarden te stoppen in bewapening zet ze juist die vrede en veiligheid op het spel.'

Fenna Feenstra is in het dagelijks leven docent Bio-Informatica bij het instituut voor Life Science & Technology van de Hanze Hogeschool in Groningen.

Fenna Feenstra op SP.nl