Lokaal actief SP-lid

Bert Peterse

De wereld kent veel onrechtvaardige situaties. Ergste is dat veel het gevolg zijn van politieke keuzes. Dus als we een andere wereld willen, kunnen we daar met z’n allen voor kiezen.

Bert Peterse

Meer over Bert

Bert Peterse is in 1983 geboren in Nijmegen en groeide op in een SP-gezin. Het bestrijden van onrechtvaardige situaties en opkomen voor mensen in een zwakkere positie is iets wat Bert van jongs af aan doet.

Tijdens zijn VWO-opleiding op het Kandinsky College werd de onderwijsvernieuwing van de tweede fase en het studiehuis ingevoerd. Destijds speelde de vuile grondaffaire waarbij naast zijn school zwaar vervuilde grond gestort bleek te zijn. Over beide zaken verbaasde Bert zich. Hij zocht op hoe politieke partijen lokaal en landelijk over deze zaken dachten en kwam bij de SP uit als partij die het dichtst bij hem stond. Nadat hij Bert lid is geworden, werd hij ook al snel actief voor de partij: “Ik doe liever iets dan langs de kant te blijven staan.”

Zijn studiejaren economie aan de universiteit van Nijmegen stonden vooral in het teken van indrukwekkende (landelijke) demonstraties, zoals tegen de oorlog in Irak en het tweede kabinet Balkenende waar 300.000 mensen demonstreerden. Maar ook lokale acties. Met de ROOD-groep brachten we het tekort aan studentenkamers op ludieke wijze onder de aandacht, onder andere door slaapplekken tijdens de introductie in het SP-kantoor aan te bieden.

Na het afronden van zijn studie verhuisde Bert naar Weert om met zijn toenmalige vriend te gaan samenwonen. Als beleidsmedewerker werkt Bert bij de naburige gemeente Peel en Maas waar hij zich met integratie, participatie en diversiteit bezig houdt. Weert heeft Bert beter leren kennen door met de SP de buurt in te gaan.

In 2011 werd Bert raadslid en samen met de mensen van de sociale werkvoorziening de Risse heeft de SP er voor gezorgd dat dit een sociaal bedrijf is en blijft. In 2014 kwam de SP in de lokale coalitie en op initiatief van de partij krijgt iedereen in Weert de zorg die hij of zij nodig heeft. Verder heeft Bert zich ingezet voor een aanvalsplan armoedebestrijding waarbij er een structurele verbetering van de inkomenspositie van mensen in armoede wordt nagestreefd.

Bert Peterse woont nu in Rotterdam en is daar actief als lid van het afdelingsbestuur.