Verslag partijraad 13 januari 2024

Genomen besluiten tijdens deze partijraad:

• De partijraad stelt een stemcommissie in voor de gewogen stemmingen

11.00 uur Voorzitter Jannie Visscher opent de Partijraad

1. Opening en mededelingen
Jannie Visscher verwelkomt iedereen en geeft aan dat de partijraad eerder bij elkaar is dan verwacht doordat de afdeling Capelle aan den IJssel, samen met 15 andere afdelingen, heeft verzocht om een extra partijraad. De directe aanleiding voor het verzoek zijn de gebeurtenissen sinds de laatste partijraad, hoe die hebben geleid tot het vertrek van Lilian Marijnissen en de rol die het partijbestuur daarin heeft vervuld. JV staat stil bij hoe de PR deze dag zal verlopen. Er is een gewogen stemming aangevraagd. Dat is een schriftelijke stemming en daar wordt door de partijraad ook een stemcommissie voor ingesteld.

2. Verzoek extra partijraad over onze partijdemocratie
Partijsecretaris Arnout Hoekstra zit dit deel van de vergadering voor. De afdeling Capelle aan den IJssel heeft de extra partijraad aangevraagd en krijgt dus als eerste het woord. Afdelingen krijgen de kans om te reageren. Er zijn ook drie moties ingediend voor deze vergadering.

Meerdere afdelingen hebben de aanvraag voor een extra partijraad ondersteund. Namens de aanvrager geeft de afgevaardigde van afdeling Vlaardingen nu een toelichting. Er is onbegrip over wat er in de afgelopen weken is gebeurd en daar moet duidelijkheid over komen. Volgens de aanvraag is er een verschil tussen wat bij de laatste partijraad is besloten en hoe vervolgens tijdens de eerstvolgende bestuursvergadering is gehandeld. Zij vragen zich dan af: wat is dan nog de positie van de partijraad? De hoop van de aanvragers is dat er duidelijkheid komt en dat de partij na deze bijeenkomst eensgezind weer verder kan. De afdelingen Haarlem en Vlaardingen hebben ook een motie ingediend dat als er geen duidelijkheid komt, er een commissie moet komen die onderzoekt wat er is gebeurd op 8 december en wat daaraan voorafging.

De partijraad in eerste termijn
Veel afdelingen zijn net als de aanvragers benieuwd naar de gang van zaken die hebben geleid tot het vertrek van Lilian Marijnissen. Er is onduidelijkheid, zeggen ze. Ze vragen onder andere naar de inhoud van de partijbestuursvergadering die heeft geleid tot het vertrek van Marijnissen. Er is ruis die moet worden weggenomen. De positie van de partijraad ten opzichte van het partijbestuur wordt ook meermaals benadrukt. Ook wordt gevraagd naar hoe de gebeurtenissen samenvallen met het lopende onderzoek binnen en buiten de partij. Er wordt door vrijwel iedere afgevaardigde de hoop uitgesproken dat na deze partijraad iedereen weer als één naar buiten loopt.

Afdeling Oss heeft een motie ingediend. Zij roepen in die motie op om geen nieuw partijbestuur te kiezen zo lang er geen diepgravend en nauwkeurig onderzoek is verricht naar de gang van zaken. Afdelingen Nijmegen dient een motie in die uitspreekt dat vermenging moet voorkomen tussen leden van kandidatencommissies voor diverse gremia en wie uiteindelijk voor een lijst/positie wordt voorgedragen. De motie roept het partijbestuur op om het huishoudelijk reglement hier op aan te passen.

Arnout Hoekstra sluit de eerste termijn af en de partijraad pauzeert. Om 13:15 uur gaat de partijraad verder.

Namens het partijbestuur reageert voorzitter Jannie Visscher op de eerste termijn van de partijraad.

Jannie Visscher staat chronologisch stil bij de gebeurtenissen die hebben geleid tot deze partijraad. Ze benoemt daarbij de verkiezingen, de aansluitende partijbestuursvergadering en de laatste partijraad. Nadrukkelijk staat ze stil bij de uitkomst van die partijraad waarbij is besloten om een onderzoek in te stellen naar de situatie waarin de partij zich bevindt en waar ook het leiderschap onderdeel van zou uitmaken. Inmiddels is het onderzoek gaande.

Twee weken na die partijraad kwam het partijbestuur weer bij elkaar voor een reguliere vergadering. In die twee weken is door partijbestuursleden opgemerkt dat er bij afdelingen iets was veranderd t.o.v. de eerdere bespreking tijdens de partijraad. Daarom werd dit punt vervolgens ter bespreking geagendeerd. Tijdens de bespreking waren er bestuursleden die inbrachten dat er een lopend onderzoek is waar het leiderschap in wordt meegenomen en bespreking daarom op dit moment niet gepast zou zijn. Er was echter ook een substantieel deel van het partijbestuur dat zich uitsprak over het politiek leiderschap n.a.v. wat zij in hun afdelingen hadden waargenomen. Dit was in de ogen van die partijbestuursleden ook niet strijdig met het lopende onderzoek. Er is die avond geen stemming geweest en er is geen conclusie getrokken. Aan het einde van de avond is de vergadering geschorst om die later voort te zetten. De volgende dag stuurde Lilian Marijnissen naar buiten dat zij zou stoppen. Hierin gaf zij aan onvoldoende steun te voelen om door te gaan.

Jannie Visscher benadrukt dat het haar spijt dat een deel van de partijraad vindt dat hun positie in dit proces is aangetast. Dat is niet de bedoeling geweest en daar is de avond van het partijbestuursoverleg ook meermaals bij stilgestaan.

Het onderzoek wordt momenteel uitgevoerd. Hier worden ook externen bij betrokken. De ledenenquête komt begin volgende week. Naar buiten gaan als afdeling en mensen vragen naar hun overwegingen hoort daar ook bij en is ook zo afgesproken.

T.a.v. de motie van Nijmegen zegt Visscher dat het partijbestuur de strekking wil overnemen en dat betekent concreet om bij de geplande wijziging van het huishoudelijk reglement een voorstel te doen in deze geest. Visscher geeft nog wel een toelichting op hoe de huidige voordracht voor het partijbestuur tot stand is gekomen. Dat is aan de hand van de procedure die in maart 2023 door de partijraad is vastgesteld.

Leden van het partijbestuur geven een reactie en leggen verantwoording af over hun handelen.
De diverse partijbestuursleden staan stil bij hun positie en hun motivatie waarmee ze aan de partijraad uitleggen waarom ze hebben gehandeld zoals ze dat hebben gedaan.

De partijraad reageert in tweede termijn
Voor veel insprekende afdelingen is dankzij de beantwoording vanuit het bestuur de ontstane situatie voldoende opgehelderd. Er wordt door vrijwel iedereen erg uitgekeken naar het onderzoek en de bespreking daarvan. Er zijn alsnog ook enkele afgevaardigden die nogmaals hun zorgen uiten over hoe dit zo heeft kunnen gebeuren en hoe het zich verhoudt tot de laatste partijraad. Afdelingen geven ook een stemverklaring t.a.v. de moties. Afdeling Nijmegen trekt haar motie in door de toezegging vanuit het partijbestuur. De afdeling Oss brengt de motie alsnog wel in stemming. Voor afdeling Haarlem is de toelichting vanuit het bestuur nog onvoldoende en onderstreept vanuit hun perspectief daarmee nogmaals het belang van hun motie.

Jannie Visscher reageert namens het partijbestuur in tweede termijn
Visscher geeft aan dat er natuurlijk veel te leren is en dat dat ook moet. Dat zijn dan ook lessen voor het aanstaande nieuwe partijbestuur. Het onderzoek is nu gaande. Op 10 februari wordt dat aan de partijraad gepresenteerd en besproken. Dat onderzoek is ook de basis van het werk van het komende bestuur en zij dienen ook de partijraad.

De partijraad gaat over op stemming
Arnout Hoekstra geeft een toelichting op de stemprocedure. Allereerst wordt gestemd over het instellen van een stemcommissie. De partijraad stemt hiermee in en de partijraad gaat over tot stemming. De voorzitter van de stemcommissie geeft na een korte pauze de uitslag van de stemmingen over de moties. Beide moties zijn door de partijraad weggestemd.

Jannie Visscher spreekt dank uit richting de partijraad en sluit de vergadering.

p { line-height: 115%; text-align: left; orphans: 2; widows: 2; margin-bottom: 0.25cm; direction: ltr; background: transparent }