SP-succes: Sprinkhaankapitalisten de zorg uit en steun in de rug voor zorgverleners

De Tweede Kamer heeft vandaag voorstellen van de SP gesteund waarmee onze zorg en zorgverleners flink geholpen worden. Private equity, private investeringsmaatschappijen, moeten de zorg uit, vindt de Tweede Kamer. Ook moet de bezettingsnorm van 2 zorgverleners op 8 bewoners in de verpleeghuizen overeind blijven. Er moet een verbod komen op het gebruik van de zogenaamde vijfminutenregistratie, wat zorgverleners veel administratie zal schelen. En de Tweede Kamer steunt een motie om zoveel mogelijk belemmeringen weg te nemen voor het opzetten van zorgbuurthuizen.

'We hebben vandaag de private investeerders in de zorg een gevoelige slag toegebracht. De Tweede Kamer vindt terecht samen met de SP dat we sprinkhaankapitalisten uit de zorg moeten weren, want de zorg is geen markt', aldus SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk. ‘Zorgverleners moeten we koesteren, niet overladen met bureaucratie en administratie. Goed dat de Tweede Kamer dit nu ook inziet en onze voorstellen steunt.  Met de steun voor het weghalen van belemmeringen voor het zorgbuurthuis zijn we weer een stap dichterbij meer zorgbuurthuizen en liefdevolle zorg voor onze ouderen', aldus SP-Kamerlid Sarah Dobbe.