SP-succes: Hogere tegemoetkoming zorgverleners met Long Covid

De Tweede Kamer heeft het voorstel van de SP om de tegemoetkoming voor zorgverleners met Long Covid te verhogen gesteund. Tijdens de coronacrisis hebben zorgverleners zich met hart en ziel ingezet om de zorg voor iedereen te laten draaien. Zij liepen daarbij, zeker in het eerste jaar, risico’s voor hun eigen gezondheid. Zij kwamen veel in contact met mensen die besmet waren, terwijl zij vaak geen toegang hadden tot beschermingsmiddelen en ook nog niet gevaccineerd konden worden. Daardoor liep een aanzienlijke groep van hen Long Covid op, waardoor zij door hun grote inzet zelf in de problemen kwamen.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk: 'Na drie jaar van strijd door zorgverleners en vakbonden kwam er vorig jaar eindelijk een regeling voor een deel van de zorgverleners die Long Covid hebben opgelopen. Echter was de tegemoetkoming lager dan bij andere tegemoetkomingsregelingen voor beroepsziekten. Totaal onzinnig en willekeurig. Daarom strijden de vakbonden en de SP er al langer voor om de zorgverleners met Long Covid ook dit bedrag te geven. Dat heeft nu geleid tot succes: een meerderheid van de Tweede Kamer steunde een voorstel van de SP om de tegemoetkoming te verhogen van 15.000 euro tot ten minste 24.010 euro. We moeten onze zorgverleners die zo hard hebben gewerkt beter helpen.'

Hiermee is de strijd nog niet gestreden. Slechts 425 zorgverleners hebben tot nu toe de tegemoetkoming toegekend gekregen. Alleen de zorgverleners die in de eerste golf ziek zijn geworden hebben nu namelijk recht op een tegemoetkoming, terwijl er in heel 2020 zorgverleners ziek werden doordat ze ongevaccineerd en soms ook onbeschermd moesten werken. Binnenkort wordt daarom ook gestemd over een voorstel van GroenLinks-PvdA, SP, PvdD en ChristenUnie om ook zorgverleners die later in 2020 ziek werden recht te geven op een tegemoetkoming.