Lilian Marijnissen gekozen tot lijsttrekker SP

De partijraad van de SP heeft met 94 procent van de stemmen Lilian Marijnissen gekozen als lijsttrekker voor de komende Tweede Kamerverkiezingen. Partijvoorzitter Jannie Visscher: 'We zijn ontzettend blij dat Lilian onze lijsttrekker wil zijn. Haar enthousiasme en inzet zijn enorm en ze weet waar ze het over heeft. Nederland heeft nieuwe, eerlijke  politiek nodig om ons land weer op te bouwen en we zijn trots dat Lilian daarin voorop zal gaan.'

Tijdens de partijraad werd brede steun uitgesproken voor de oproep tot een ideeënstrijd. Marijnissen: 'Want laat je niks wijs maken: Partijen kunnen van gezicht wisselen, maar als de ideeën hetzelfde blijven dan worden de problemen in ons land niet opgelost. En het maakt me niet uit of iemand man is of vrouw, oud of jong, of dat geklets over vrouwelijk leiderschap of nieuw leiderschap.  Dat is inhoudsloze campagnetaal. Maar laten we spreken over de ideeën.

Marijnissen wil dat mensen weer grip krijgen op hun eigen buurt, werk en leven. 'Niet de markt is de oplossing. Niet de overheid is de oplossing. Maar de mensen zijn de oplossing. Geef docenten, zorgverleners en politiemensen hun waardevolle werk terug en stop de spreadsheet terreur. Op naar een Nationaal ZorgFonds zonder eigen risico en zonder zorgverzekeraars. Laten we onze energie  democratiseren. In Limburg –waar de SP nu ook in het provinciebestuur zit- komt een provinciaal energiebedrijf en Groningen, Drenthe en Utrecht wordt dit ook onderzocht'.

Verder koos de partijraad van de SP een programma- en kandidatencommissie. In de programmacommissie zitten onder andere voormalig SP-Kamerleden Renske Leijten en Ronald van Raak. Tot slot werden de voorbereidingen besproken voor het PrinsjesdagProtest op zondag 17 september in Den Haag.