Kabinet moet woekerwinsten jeugdzorg aan banden leggen

Dankzij een voorstel van SP en CDA moet het kabinet nog voor het eind van het jaar met een wet komen die commerciële aanbieders van jeugdzorg flink aan banden legt. SP-Kamerlid Peter Kwint: ‘Zo brengen we langzaam maar zeker een gevoelige slag toe aan de marktwerking in de jeugdzorg. Het einddoel blijft hetzelfde: een einde maken aan het perverse verdienmodel dat dit systeem maakt van de ellende van jongeren.’

Samen met CDA-Kamerlid Rene Peters stelde Kwint voor dat excessieve winstuitkeringen en private equity partijen aan banden moeten worden gelegd. Kwint: ‘Onder meer in de huisartsenzorg en de kinderopvang zien we ook wat voor een ravage private equity aanricht. Ze kiezen de meest lucratieve taakjes, hebben nul verantwoordelijkheid voor het hele systeem en als er genoeg winst gemaakt kan worden wordt een aanbieder – al dan niet opgeknipt in kleine stukjes – weer in de etalage gezet voor een lucratieve verkoop. Zo ga je niet met de zorg voor kwetsbare kinderen om.’

Betrokken SP'ers