SP Jongeren lanceren mbo-manifest

Op het ROC van Twente lanceerden de SP Jongeren een mbo-manifest met de titel ‘Wij verdienen het’. Het manifest roept op tot meer waardering voor mbo-studenten. Zowel mbo-studenten, als oud-studenten, ouders en iedereen die vindt dat mbo'ers de waardering moeten krijgen die ze verdienen worden door de SP Jongeren opgeroepen om het manifest te tekenen. Deze zomer zal SP Jongeren door het hele land steun ophalen.

SP Jongeren-voorzitter Bastiaan Meijer: ‘Mbo-studenten trekken altijd aan het kortste eind. Stagevergoedingen zijn laag, het openbaar vervoer is slecht, ze worden uitgesloten van kroegen en verenigingen. Bovendien wordt door de politiek en media op deze studenten neergekeken. Met dit manifest - dat nu al ondersteund wordt door vele studenten - moet daar een einde aan komen.'

Veel mbo-studenten spraken tijdens de lancering van het manifest hun steun uit. ‘Er was veel herkenning van de problemen waar zij tegenaan lopen, of waar zij worden buitengesloten of niet eens worden erkend', zegt Meijer. Het manifest roept onder meer op tot waardering en beloning van werk en van stages, te stoppen met stagediscriminatie, goed openbaar vervoer naar de scholen, geen uitsluiting bij studentencafés en -verenigingen en te stoppen met het zien van mbo’ers als ‘laagopgeleid’. Het manifest kun je hier vinden en steunen.

Steun de actie!