Kox opent Europese top Raad van Europa

Deze week vindt de Vierde Europese top van regeringsleiders van de Raad van Europa plaats in Reykjavik. SP-senator en president van de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa Tiny Kox opende samen met de premier van IJsland en de Secretaris-Generaal van de Raad van Europa het algemeen debat, voorafgaand aan de slotverklaring: 'Het herstellen, versterken en wellicht opnieuw uitvinden van de Europese democratische veiligheid en op regels gebaseerd multilateralisme tegen agressief unilateralisme is een existentiële uitdaging geworden en een belangrijke reden om hier vandaag bijeen te komen. Onze Assemblee stelt het op prijs dat onze inbreng door u zo serieus wordt genomen. We complimenteren u met de resultaten.'

Hij sprak de volledige steun van de Assemblee uit voor het creëren van een alomvattend systeem om gerechtigheid voor Oekraïne te waarborgen. Een systeem dat onder andere bestaat uit een ad-hoc tribunaal voor the crime of agression, een schaderegister voor Oekraïense burgers en een mechanisme om de terugkeer van ontvoerde Oekraïnse kinderen te waarborgen.

De Assemblee steunt ook volledig, zei hij, een 'beter beschermd' Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, met het gezag van het Hof 'beter beschermd en de uitvoering van zijn uitspraken beter gegarandeerd', evenals de toetreding van de EU tot het Verdrag. 'Met u', voegde Kox eraan toe, 'willen we de gevaarlijke terugval van de democratie keren, door de onderliggende oorzaken aan te pakken en door bindende principes voor democratie in al onze lidstaten te formuleren.'

'En met u zijn we het erover eens dat het recht op een schone, gezonde en duurzame omgeving wordt erkend als een fundamenteel mensenrecht. Dit is het moment om te handelen', zei Kox. 'We staan voor enorme uitdagingen. Laten we de moed tonen om ze tegen te gaan. Onze burgers eisen het, onze burgers verdienen het. Laten wij degenen zijn die het doen.'