Beckerman: Tweede Kamer grijp nu in en stop juridische strijd tegen Groningers

Het vorige week vrijdag gepresenteerde rapport van de parlementaire enquêtecommissie Groningen is snoeihard. Terwijl de premier en politiek partijen aankondigen weken nodig te zullen hebben om met een reactie te komen, komen gedupeerden dieper in ellende. De staat heeft bijvoorbeeld recent meerdere hoger beroepszaken aangespannen tegen gedupeerden die hun strijd wonnen. SP-Kamerlid Sandra Beckerman: 'Groningers kunnen niet weer wachten. Het is meedogenloos dat, ondanks het vernietigende rapport van de parlementaire enquête, de staat doorgaat met de juridische strijd tegen gedupeerden.' De SP wil daarom in het vragenuur direct concrete daden van het kabinet en zal ook een spoeddebat aanvragen.

Eén van de hoger beroepszaken is die van de familie Dijkema. Hun boerderij staat in de stutten, maar de staat weigerde alle schade te vergoeden. In december wonnen ze een rechtszaak van de staat. Vlak voor de presentatie van het rapport van de parlementaire enquête hoorden ze echter dat de staat in hoger beroep gaat. Terwijl zij geen geld meer hebben voor een advocaat komen ze tegenover de landsadvocaat. Ook andere gedupeerden komen tegenover de advocaten van de staat. Zo staan Josien Groeneveld en haar zoon van 12 volgende week in de rechtszaal omdat de staat immateriële schade bij kinderen nog steeds niet of nauwelijks vergoed. Beckerman: 'Premier Rutte bood in 2019 zijn excuses aan omdat de schadeafhandeling een juridisch steekspel is geworden. Die excuses bleken niets waard. De staat zet alleen maar meer juristen in.' De SP wil dat er niet gewacht wordt en wil volgende week in de Tweede Kamer afdwingen dat de juridificering stopt, alle hoger beroepszaken aangespannen door de staat worden ingetrokken en de landsadvocaat wordt teruggetrokken.

Veel partijen geven aan nu tijd te willen om het rapport te kunnen lezen en inhoudelijk te kunnen beoordelen. De SP vindt dat grondige bestudering uiteraard ook moet gebeuren, maar wijst erop dat er ook direct stappen gezet moeten en kunnen worden. Beckerman: 'Als je blijft doorprocederen maak je dit gekende onrecht nog groter'.

Betrokken SP'ers