Mensenrechtenpenning voor Renske Leijten om toeslagenschandaal

In de Vondelkerk in Amsterdam heeft SP-Kamerlid Renske Leijten vandaag de Clara Meijer-Wichmann Penning gekregen. Zij kreeg deze, samen met politicus Pieter Omtzigt en ouder in het toeslagenschandaal Chermaine Leysner, voor haar werk om het toeslagenschandaal boven tafel te krijgen. De mensenrechtenpenning wordt sinds 1988 jaarlijks uitgereikt aan mensen die zich inzetten voor de verdediging van de rechten van de mens.

Leijten nam de penning van de Liga voor de rechten van de mens in ontvangst: ‘Het is een grote eer om deze prijs te mogen ontvangen. Tegelijkertijd is het diep triest dat Nederlandse volksvertegenwoordigers de mensenrechtenprijs krijgen voor onrecht wat in Nederland is bestreden. Als er iets is wat een staat legitimeert is het het opheffen van verschil van macht en de bescherming van de zwakkere tegen de sterkere. De werknemer tegen de werkgever. De huurder tegen de verhuurder. En de burger ten opzichte van de staat. Dat dit niet is gebeurd is en dat dit nog altijd voortduurt, is zeer zorgelijk. Onze rechtsstaat is niet voor iedereen en de mensenrechten zijn dus niet het eerste waar volksvertegenwoordigers, bestuurders en uitvoerders aan denken. Dat geeft aan dat de strijd niet gestreden is en ook dat we iedereen nodig hebben, om niet weg te kijken en mee te strijden.’

Betrokken SP'ers