Oppositie presenteert wet voor eerlijke belasting op vermogens

De PvdA, GroenLinks en SP kondigen vandaag een wetsvoorstel aan om een eerlijke vermogensbelasting in te voeren. De oppositiepartijen willen daarmee de ongelijkheid in Nederland verkleinen en een eerlijke bijdrage vragen voor onze collectieve voorzieningen van de grootste vermogens. De vermogensongelijkheid behoort in ons land tot één van de hoogste ter wereld. En onlangs oordeelde de Hoge Raad dat de huidige wijze waarop belasting wordt geheven niet is toegestaan. Aangezien in het regeerakkoord van Rutte IV geen voorstellen zijn opgenomen om hier iets aan te doen slaan de oppositiepartijen de handen ineen en komen met een initiatiefwetsvoorstel dat standhoudt voor de rechter en waarmee de vermogensongelijkheid wordt verkleind.

SP-Kamerlid Mahir Alkaya: 'Het kabinet wil pas vanaf 2025 starten met het belasten van rendement uit vermogen. Als wij niets doen dreigen mensen die al veel geld hebben en slapend rijk worden dus helemaal niets bij te dragen aan onze samenleving, terwijl de lasten voor gewone mensen toenemen. Dat willen wij voorkomen.'

In de initiatiefwet wordt een progressieve vermogensbelasting voorgesteld. Daarbij gaan vermogens vanaf 100.000 euro (of 200.000 euro voor tweeverdieners) belasting betalen. Van 1 procent tot 500.000 euro oplopend tot 5 procent voor vermogens boven 5 miljoen euro. Daarmee worden gewone spaarders ontzien, terwijl mensen met een fors vermogen juist meer gaan bijdragen.

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer: 'Mensen die keihard werken betalen zich blauw aan belasting, terwijl grote vermogens nauwelijks belast worden. De coalitie doet niets aan de vermogensongelijkheid. Dat is oneerlijk en moet anders. Het invoeren van een progressieve vermogensbelasting is sociaal en verkleint de ongelijkheid.'

GroenLinks-Kamerlid Senna Maatoug: 'De afgelopen 20 jaar zijn de lasten op arbeid gestegen en op kapitaal gedaald. En in plaats van hiermee te breken, zet het kabinet dit door. Door het fiasco rond Box 3 dreigt de vermogensongelijkheid nog eens verder toe te nemen. We moeten breken met dit beleid en vermogens op een eerlijke manier belasten.'

Betrokken SP'ers