Eerste Kamer in debat over Rutte 4

‘Er moet veel gerepareerd worden wat in de afgelopen tien jaar kapot is gemaakt’, dat zei SP-fractievoorzitter in de Eerste Kamer Rik Janssen in het debat over de regeringsverklaring. ‘Van het afhandelen van het toeslagenschandaal tot het afschaffen van het leenstelsel, van het ingrijpen op de woningmarkt ten goede van huurders tot het compenseren van de schuldengeneratie en van het terugwinnen van vertrouwen in Groningen tot het wegvagen van kinderarmoede in heel ons land. Het kabinet heeft veel herstel beloofd. De grote vraag voor de SP-fractie is echter hoeveel van die woorden in daden zullen worden omgezet tot de verkiezingen in 2025.’

Dit coalitieakkoord geeft volgens Janssen de SP-fractie in de Eerste Kamer een belangrijke taak: ‘Het akkoord is grofweg te verdelen in drie kwart praten en één kwart doen. Ambities die niet waargemaakt worden leiden tot afnemend vertrouwen en zelfs wantrouwen. Dit terwijl juist herstel van vertrouwen hoognodig is. Juist daarom is de SP hard nodig. Om constructief te blijven over plannen die Nederland eerlijker en socialer maken en alert te blijven voor plannen die dit niet doen. De SP in de senaat is klaar voor Rutte 4.’

Lees hier de volledige tekst van Rik tijdens het debat over de regeringsverklaring.

Betrokken SP'ers