Rik Janssen nieuwe SP-fractievoorzitter in de Eerste Kamer

De Eerste Kamerfractie van de SP heeft vandaag Rik Janssen verkozen als nieuwe fractievoorzitter. Janssen zit sinds 2019 voor de SP in de Senaat. Daarvoor was hij van 2011 tot 2019 namens de SP gedeputeerde in de provincie Zuid-Holland. In 2011 was hij lid van de Tweede Kamer, waar hij sinds 2007 werkzaam was als medewerker. Janssen neemt het stokje over van Tiny Kox die 19 jaar fractievoorzitter is geweest. Kox werd maandag verkozen als President van de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa, maar blijft wel onderdeel uitmaken van de fractie.

De afgelopen jaren was Janssen binnen de fractie de woordvoerder Infrastructuur, waterstaat & omgeving en Justitie & Veiligheid. Zo zette hij zich tijdens de coronacrisis in voor de bepalende zeggenschap van de Eerste en Tweede Kamer in spoedwetgeving, voerde hij politieke strijd tegen de nertsenfokkerij in Nederland en maakte hij zich hard voor een betere juridische houdbaarheid van de Stikstofwet.