Schort besluit over Facebook-datacenter Zeewolde op

Renske Leijten

De SP vindt dat pas op de plaats moet worden gemaakt rond het bouwen van het datacenter voor Facebook in Zeewolde. 'Het kabinet is veel te gevoelig voor de chantage door multinationals', stelt SP-Kamerlid Renske Leijten.

Vorige week werd bekend dat techreus Facebook voorrang kreeg van het ministerie van Economische Zaken op het stroomnet voor de bouw van een datacenter in Zeewolde. Dit terwijl de capaciteit op het stroomnet beperkt is en scholen en kleinere bedrijven soms jarenlang moeten wachten op een aansluiting. Daarnaast verbruiken datacenters enorm veel energie, die vaak op een duurzame wijze wordt opgewekt. Deze zou ten goede moeten komen aan de samenleving en niet aan een multinational.

Weer laat het kabinet zien dat multinationals voorrang hebben op gewone mensen en haalt daarmee wederom het vertrouwen in de overheid onderuit. Ook laat het volgens Leijten zien dat het kabinet lak heeft aan de verduurzaming van ons land. Leijten: 'Het klimaat en de omgeving hebben er niks aan als de energie die duurzaam wordt opgewekt regelrecht naar een energieslurpend datacenter van een Amerikaanse techreus gaat. Daarom vindt de SP dat er geen knoop mag worden doorgehakt over de bouw van het datacenter van Facebook vóórdat er een duidelijke landelijke strategie wordt opgesteld, waarbij helder is welke belangen het beste gediend zijn. Wat de SP betreft is dat helder: gewone huishoudens kom op de eerste plaats.'