Janssen: Op naar een reclamevrije omroep

Rik Janssen

Eindelijk is er, lang nadat de SP erom vroeg, een belangrijke stap gezet richting een reclamevrije publieke omroep. Al in 2002 nam de Tweede Kamer een motie aan van SP-Kamerlid Agnes Kant, die de regering verzocht een experiment te houden met een reclamevrij jeugdblok. Daarna werd er veel over gepraat maar de motie werd nooit uitgevoerd. Dat verandert nu. Minister Slob gaf in het debat over de Mediawet alle eer aan Agnes Kant en zei: 'U heeft er zo lang op moeten wachten dat we het gewoon gaan doen. Dus vanaf 1 januari is het afgelopen met reclame rond kinderprogrammering op de publieke omroep.' Dit is een belangrijke stap op weg naar een reclamevrije publieke omroep.

SP-Eerste Kamerlid Rik Janssen is blij met deze stap ook al moest de SP daar 18 jaar op wachten: 'Mijn inzet blijft om te proberen de publieke omroep steeds beter te maken en steeds dichter te brengen bij de publieke omroep die ons als SP voor ogen staat: een reclamevrije, non-commerciƫle, brede Publieke Omroep, met voldoende middelen om alle burgers te bereiken die een eigentijdse afspiegeling van onze samenleving is.'

Janssen benadrukte in het debat ook dat de Wet Normering Topinkomens (WNT) bij de Publieke Omroep strikt moet worden gehandhaafd. 'Teveel betaalde bedragen moeten altijd worden teruggevorderd. Er zijn geen uitvluchten mogelijk om dit niet te doen.' Minister Slob zegde in het debat toe dat dit ook daadwerkelijk zal gebeuren, waarmee ook deze langgekoesterde SP-wens in vervulling gaat.

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!