Nationale parlementen aan zet voor goede regeling auteursrecht

Creative Commons
Flickr user: Langwitches https://www.flickr.com/photos/langwitches/3911878879 (CC BY-NC-SA 2.0)

Vandaag nam het Europees Parlement de inmiddels beruchte richtlijn aan over het auteursrecht. De SP onthield zich daarbij van stemming. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ´Tot op het eind bleef het een moeilijke afweging. Zoals ik eerder al schreef, is het voor ons van belang dat artiesten een eerlijke beloning voor hun creativiteit ontvangen. Maar we willen ook geen disproportionele filters bij internet uploads. Helaas is het niet gelukt om de richtlijn op dit punt voldoende duidelijk te krijgen. De intentie is namelijk goed; grote techreuzen moeten artiesten gaan betalen voor hun producten. De SP zal zich daar in de Tweede Kamer ook voor blijven inzetten. Maar deze richtlijn was nog zo onduidelijk, dat we ons genoodzaakt zagen ons te onthouden van stemming.’

Al lange tijd woedt zowel binnen als buiten het Europees Parlement een heftige discussie over de inhoud van de auteursrechtrichtlijn. De Jong: ‘Als je de feiten op een rij zet zie je dat dit voorstel een verbetering is ten opzichte van de oorspronkelijke tekst waar we in september nog tegen stemden. Maar wanneer de gevolgen door de vage formuleringen in de tekst zo onduidelijk zijn, dan weet je niet waar je voor of tegen stemt.’

De huidige tekst – die nu naar de nationale parlementen gaat – biedt een aantal uitzonderingen op de handhaving van het auteursrecht; zoals onderwijs- en onderzoekspublicaties, memes en parodieën. De Tweede Kamer is nu aan zet om onomwonden te kiezen voor een wet die auteurs een eerlijke vergoeding biedt, die techreuzen eindelijk laat meebetalen en die het internet zoveel mogelijk open houdt.

Betrokken SP'ers