Belastingplannen van Rutte zijn onrechtvaardig

Frank Köhler

De inkomensverschillen in ons land worden groter. Veel geld gaat naar verlaging van de winstbelasting, de btw gaat omhoog en door belastingmaatregelen kunnen de woningcorporaties duizenden woningen minder bouwen en verduurzamen.

‘Dat soort plannen kunnen we natuurlijk niet steunen, omdat ze keihard tegen de rechtvaardigheid ingaan’. Dat zegt SP-senator Frank Köhler over de belastingplannen van het kabinet Rutte die voorliggen in de Eerste Kamer.

De SP wil bovenal dat de woningbouw niet wordt gesaboteerd door de belastingplannen van de regering. Köhler heeft daarover een voorstel aan de Senaat voorgelegd: ‘Wij willen dat woningcorporaties worden gecompenseerd voor de extra belasting waarvoor zij moeten opdraaien, zodat ze alsnog de gestelde woningbouwplannen kunnen waarmaken.’

Het SP-voorstel wordt op dit moment gesteund door de meeste oppositiepartijen. Köhler: ‘Nu is het afwachten of een van de coalitiepartijen lef toont en de motie steunt of dat ze ervoor kiezen de woningnood verder te laten oplopen’.

De Eerste Kamer stemt volgende week over dit voorstel en het belastingplan van de regering.

Het is tijd voor rechtvaardigheid! Ben je nog geen vriend voor rechtvaardigheid? Sluit je dan nu aan!

Ik sluit me aan