Geef ouderen keuze: het Zorgbuurthuis of zorg aan huis

Maarten Hijink

Niet iedereen kan of wil thuis blijven wonen als hij of zij ouder wordt. Maar nu hebben mensen geen keuze. Met het gestaag sluiten van de verzorgingshuizen sinds 2012 wordt iedereen geacht zolang mogelijk thuis te blijven wonen. Ook als dat eigenlijk niet meer gaat. Om die reden presenteerde de SP het plan voor de Zorgbuurthuizen. Maandag wordt dit plan besproken in de Tweede Kamer.

Sinds de SP het idee van de zorgbuurthuizen lanceerde, is er veel steun voor het plan gekomen. Van verschillende organisaties, van ouderen en van zorgverleners. 'Mensen vinden het heel raar dat een plek in het verzorgingshuis niet meer bestaat. Een plek die betaalbaar is voor iedereen, waar het gezellig en kleinschalig is en waar met vast personeel wordt gewerkt. Waar partners samen kunnen wonen, en niet gedwongen worden gescheiden omdat de een meer zorg nodig heeft dan de ander. In je eigen buurt zodat je je sociale contacten behoudt. In een huis dat er zoveel mogelijk uitziet als een normaal en vertrouwd woonhuis,' zegt Hijink.

Hijink vervolgt: 'Door het sluiten van de verzorgingshuizen moeten ouderen nu langer thuis wonen, maar dat gaat niet altijd. Soms voelen ouderen zich eenzaam, onveilig, of vinden het simpelweg fijner om niet alleen te wonen. Daarom vinden we het zo belangrijk dat er Zorgbuurthuizen komen zodat ouderen in hun eigen buurt, kleinschalig en dicht in hun vertrouwde buurt kunnen wonen.'

Bij het maken van dit plan zijn veel mensen betrokken geweest.  Van opiniemakers tot zorgverleners. Van een verpleeghuisarchitect tot aan zorgbestuurders. Van een filosoof tot aan wetenschappers. En natuurlijk ouderen zelf. Hijink: 'Nu is de politiek aan zet. Ik merk dat de steun groeit, en dat moet ook. Als we echt willen dat er goede en betaalbare zorg is voor ouderen, dan is een Zorgbuurthuis een hele logische stap.'

Het is tijd voor rechtvaardigheid! Daarom komen we op 15 september bij elkaar in Rotterdam. Aan de prachtige Wilhelminakade gaan wij laten zien dat het anders kan en rechtvaardiger moet. Met onder andere Javier Guzman en Ewald Engelen. Meld je hier aan!