Kwint: Minder propaganda, meer journalistiek!

Peter Kwint

Volgens SP-Kamerlid Peter Kwint wordt zowel landelijk als lokaal onnodig veel belastinggeld verkwist aan grote hoeveelheden voorlichters bij gemeente en het Rijk. Dat geld zou besteed zijn aan het versterken van de lokale en regionale journalistiek. Kwint deed dit voorstel maandag bij de behandeling van de mediabegroting voor 2018.

Op meerdere plaatsen in de overheid zou 1 journalist tegenwoordig gemiddeld 14 communicatiemedewerkers tegenover zich vinden. Daarom stelt de SP voor dat zowel lokaal als landelijk afscheid wordt genomen van minimaal een derde van de voorlichters. Dat geld kan dan besteed worden aan het versterken van journalistiek, vooral regionaal en lokaal. Op die manier kan in de toekomst weer minimaal 1 journalist bij elke raadsvergadering aanwezig zijn.

Kwint (zelf zowel voormalig raadslid als voorlichter): ‘Gemeenten hebben er een hele bak verantwoordelijkheden bij gekregen. Maar de journalistiek die die gemeenten moet controleren verschraalt ondertussen zienderogen. Terwijl een goed functionerende democratie niet zonder een kritische waakhond kan, ook op gemeentelijk niveau. Daarom: minder voorlichters, en meer journalisten!’

Het Kamerlid deed maandag aan mediaminister Arie Slob het voorstel om samen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten de wildgroei van het aantal voorlichters te stoppen en de vrijgekomen financiƫn te investeren in lokale en regionale media.

Betrokken SP'ers