Hijink: 'Kabinet moet stroperij en handel in bedreigde wilde dieren bestrijden'

Maarten Hijink

Woensdag stelt de SP voor om 2 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de bestrijding van stroperij en handel in bedreigde wilde dieren. Het aantal wilde dieren, waaronder olifanten, neushoorns en leeuwen, slinkt in hoog tempo. SP-Kamerlid Maarten Hijink: 'De stroperij heeft grote gevolgen voor economieën in ontwikkelende landen, internationale veiligheid en wereldwijde biodiversiteit. De stroperij en handel in bedreigde wilde dieren is een van de grootste illegale netwerken naast mensen- en drugshandel en veel terroristische groeperingen financieren er hun moordpartijen mee.'

In 2014 zorgde de SP er al voor dat er geld beschikbaar kwam om deze misdaad te bestrijden, nu moet daar opnieuw over beslist worden. Hijink: 'Er zijn veel resultaten geboekt. Zo werd de douane in Ethiopië de afgelopen jaren getraind. In de Lolta regio in Kenia nam de olifantenstroperij af met maar liefst 85%. Dit geld is hard nodig om de dieren te beschermen, ontwikkelende landen te helpen en terroristische groeperingen hun financiering te ontnemen.'