Succes: voorstel om sociale huurwoningen te verduurzamen aangenomen

Een motie van de SP om sociale huurwoningen versneld te verduurzamen is dinsdag in de Tweede Kamer aangenomen. SP-Kamerlid Sandra Beckerman: ‘Door deze huizen te verduurzamen kunnen meerdere vliegen in één klap worden geslagen: huurders hoeven minder te betalen, klimaatdoelen worden gehaald en we creëren nieuwe banen.’

Uit onderzoek blijkt dat de armste Nederlanders opdraaien voor het klimaatbeleid. Terwijl vervuilers blijven vervuilen draaien armen op voor de kosten. De SP wil een eerlijk klimaatbeleid en wil daarom dat de lusten en lasten eerlijker worden verdeeld. ‘Er is 6 miljard uitgegeven aan elektrisch rijden. 80% van het geld voor klimaatbeleid dat naar huishoudens gaat, gaat naar de rijksten. Dat moet anders. Dit is een mooie eerste stap.’

Het voorstel van de SP is om een plan te maken met Engeland als voorbeeld. Daar is een programma gestart om  800.000 sociale huurwoningen te voorzien van zonnepanelen. De panelen zijn vooral bedoeld voor huurders die in energiearmoede leven, hun energierekening daalt met €264. Het project levert 1000 banen op. Het Engelse project wordt betaald door de Britse overheid samen met ABN AMRO. De bank die tijdens de crisis met Nederlands overheidsgeld werd gered en nog steeds deels publiek bezit is. ‘Wat in Engeland kan hier ook. Het is een mooie overwinning we voor ons plan steun hebben kunnen krijgen.’

Betrokken SP'ers