Kwint: Bescherm stagiaires tegen uitbuiting

Peter Kwint

Werkgevers die structureel stageplekken misbruiken om extra, goedkope handjes op de werkvloer krijgen, mogen geen leerbedrijf meer zijn. Dat stelt SP-Kamerlid Peter Kwint voor. 'Natuurlijk ga je als stagiair ook gewoon aan het werk. Maar te vaak bereiken ons berichten dat stagiairs alleen maar nutteloze klusjes doen, die volmaakt irrelevant zijn voor hun opleiding. Een leerbedrijf heeft als taak stagiaires te begeleiden en op te leiden. Doet een bedrijf dat structureel niet dan mogen zij wat ons betreft ook geen stageplekken meer aanbieden. Zo beschermen we stagiaires tegen uitbuiting.'

Na een oproep van FNV Jong overstroomde twitter met meldingen van jongeren die als stagiair ergens aan de slag gingen, niks leerden, maar regulier werk moesten doen. Ook kwamen meldingen binnen van te lage stagevergoedingen, die soms rechtstreeks in tegenspraak zijn met gemaakte cao-afspraken.

Kwint: ‘Deze geluiden komen niet uit de lucht vallen. Ook bij ons melden zich jongeren die niks leren. Vaak durven ze geen klacht in te dienen uit angst om weggestuurd te worden van hun stageplek. Tegelijk hebben ze die stageplek wel nodig om hun opleiding af te kunnen ronden. Zij moeten dus beschermd worden en de bedrijven die dit doen, moeten keihard worden aangepakt. Ook mogen scholen niet een oogje dichtknijpen als ze merken dat een stagiair geen fatsoenlijke stageplek hebben. Dit soort bedrijven mag niet beloond worden met nog meer goedkope arbeidskrachten.’