Hijink op aandeelhoudersvergadering: 'Akzo is toch meer dan een geldmachine?'

Hijink in gesprek met pesoneel Akzo

Vandaag kwamen de aandeelhouders van Akzo bij elkaar. Belangrijk onderwerp van gesprek was de mogelijke vijandige overname door PPG. Kamerlid Maarten Hijink, namens de SP aanwezig, kwam er op voor de 47.000 werknemers en wees er op de korte-termijn belangen van aandeelhouders en het lange termijn belang van het bedrijf.

Hijink: ‘Een stukje verderop zitten 500 trotse medewerkers van AkzoNobel deze vergadering te volgen. Wat mij betreft staan zij voor de 47.000 werknemers die voor dit prachtige bedrijf werken. Zij kunnen u vertellen wat het belang is van dit bedrijf. Dat is niet de waarde van dit moment, maar de vraag hoe we op de lange termijn duurzaam en gezond winstgevend blijven. Ook de aandeelhouders zouden waarde moeten hechten aan de lange termijn, en moeten deze onderneming niet als een snelle geldmachine zien. Laten we de toekomst niet op het spel zetten.’

Hijink riep de aandeelhoudersvergadering op om te investeren in werkgelegenheid en innovatie, en daarmee de toekomst van Akzo veilig te stellen. Hijink: ‘Denk aan de 47.000 gezinnen waar iedere dag een trotse werknemer van Akzo thuiskomt. Zij maken de toekomst van AkzoNobel. Zij hebben de waarde gecreĆ«erd, die u wellicht overweegt te cashen.’

Wil je horen hoe Hijink de aandeelhoudersvergadering toesprak? Luister dat hier terug