Gemiste kans voor vakbondsrechten in Sri Lanka

Persconferentie Sri Lanka

De SP is teleurgesteld in de weigering van het Europees Parlement om meer druk te zetten op de regering van Sri Lanka in ruil voor de handelsvoordelen die het land gaat krijgen. SP-Europarlementariër Anne-Marie Mineur had tijdens haar werkbezoek aan Sri Lanka eerder deze maand forse toezeggingen gekregen van de regering om de situatie voor mensenrechten en met name vakbondsrechten in Sri Lanka te verbeteren. Mineur zal er nu bij Eurocommissaris Malmström op aandringen om de toezeggingen alsnog te laten uitvoeren.

Anne-Marie Mineur: “Sri Lanka krijgt nu flinke handelsvoordelen. Die hebben de vorm van sterk verlaagde invoerrechten naar de Europese Unie. Voorwaarde voor deze regeling is, dat het land grote stappen zet op het gebied van mensenrechten, vakbondsrechten, milieu en goed bestuur. Sri Lanka heeft alle 27 vereiste conventies bekrachtigd, maar in de praktijk is er nog veel mis in het land. Ik heb met tientallen werknemers gesproken, en hun verhalen zijn onthutsend.  Er is sprake van forse schending van de mensenrechten, de vakbonden worden actief ondermijnd en de werknemers profiteren nauwelijks van de handelsvoordelen.”

Mineur had toezeggingen losgekregen van de regering die de positie van vakbonden en werknemers aanzienlijk zou verbeteren. Een resolutie die Mineur had ingediend in het Europees Parlement, bedoeld om de aanvraag uit te stellen, werd verworpen. Mineur: “Sri Lanka wordt nu beloond voordat het heeft geleverd. Dat is een heel verkeerd signaal.”