Marijnissen: pak bureaucratie en falend management verpleeghuiszorg aan

Voer zo snel mogelijk een overheadnorm in de verpleeghuiszorg in. Dat stelt SP-Kamerlid Lilian Marijnissen naar aanleiding van een nieuw rapport van de Nederlandse Zorgautoriteit (Nza). Deze organisatie stelt dat er in slecht presterende instellingen teveel geld naar managers en gebouwen gaat. Marijnissen: 'Geld voor zorg moet naar zorg. Niet naar managers, dure leaseauto's of nietszeggende keurmerken. Juist in de verpleeghuizen waar bestuurders deze  verkeerde keuzes maken, zien we dat de zorg daar niet op orde is. Pak dat snel aan en regel wettelijk dat geld op de juiste plek terecht komt: bij de zorg.'

Marijnissen wijst erop dat de nood hoog is in de verpleeghuizen. 'Te weinig collega’s op de werkvloer, een veel te hoge werkdruk, veel bureaucratie en amper tijd voor liefdevolle aandacht aan onze ouderen is een noodkreet die zorgverleners al jaren en jaren uiten. Daarom is er een bezettingsnorm nodig om de acute problemen met onderbezetting op te lossen. Bestuurders die niet aan deze norm willen voldoen moeten worden ontslagen.'

De NZa stelt dat slecht presterende verpleeghuizen binnen 3 tot 5 jaar hun proces op orde moeten hebben. Marijnissen vindt dit veel te laat. ‘Daar hebben de ouderen die nu in het verpleeghuis wonen niets aan. Er moet direct geïnvesteerd worden in zoveel mogelijk extra handen aan het bed. We willen nu goede en liefdevolle zorg voor onze ouderen en niet pas over vijf jaar. Ouderen en ook zorgmedewerkers wachten al zo lang op daden vanuit de politiek.'

Daarom Marijnissen stelde deze week in de Tweede Kamer nog voor om 300 miljoen te investeren voor meer zorgverleners in verpleeghuizen. 'De SP wil hier graag meer geld voor uittrekken, maar over 300 miljoen zijn alle partijen het eens. Daar hoeven we dus geen dag langer mee te wachten!'

Ook heeft Marijnissen opheldering gevraagd aan staatssecretaris Van Rijn waarom de media het rapport van de Nza al in handen had, voordat het naar de Tweede Kamer werd gestuurd. 'Het is schandalig dat, toen de Tweede Kamer woensdag sprak over wat er nodig is in de verpleeghuizen, het Nza rapport al wel bij de media lag, maar niet bij de Kamer die moet besluiten.' Marijnissen werd hierin breed gesteund door de andere politieke partijen.