Succes SP: ‘onderzoek naar slechte arbeidsomstandigheden RyanAir en WizzAir’

De Tweede Kamer steunt het voorstel van SP-Kamerlid Eric Smaling voor een grondig onderzoek naar de arbeidsomstandigheden van prijsvechters in de luchtvaart. ‘Goedkope luchtvaartmaatschappijen als RyanAir en WizzAir voeren een prijsoorlog over de rug van het personeel en reizigers. Een onderzoek onder ruim 7000 piloten in de EU kwam met schokkende conclusies. Piloten bij dergelijke luchtvaartmaatschappijen ervaren een slecht veiligheidsbeleid en vliegen ook als ze hier eigenlijk te moe of ziek zijn,’ meldt Smaling.

De duurstbetaalde stoel in een RyanAir vliegtuig is doorgaans die van de piloot. Die moet zich voor tienduizenden euro’s inkopen bij het bedrijf en verdient dat dan met een armzalig loon niet of nauwelijks terug. Ook het cabinepersoneel wordt uitgeperst door deze Ierse prijsvechter. Die zitten soms letterlijk dagenlang op de luchthaven te wachten, zonder te weten of er die dag werk voor ze is of niet. Daar krijgen ze dan drie tientjes voor.

Volgens het SP-Kamerlid is ingrijpen door het kabinet nu onvermijdelijk. ‘Uitbuiting hoeven we niet te accepteren in Nederland. Als in  het voorjaar het onderzoek is afgerond, hebben we de bewijzen om deze luchtvaartmaatschappijen aan te pakken. Als we nu  geen grens trekken, worden dit soort praktijken over een paar jaar de norm in de luchtvaart, met alle negatieve gevolgen voor de toekomst van de Nederlandse luchtvaarsector van dien.

Betrokken SP'ers