Ulenbelt luidt noodklok over uitbuiting vrachtwagenchauffeurs

Paul Ulenbelt

Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid moet direct ingrijpen om vrachtwagenchauffeurs en transportbedrijven te beschermen tegen wetteloosheid op de weg. Dit stelt SP-Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt naar aanleiding van het rondetafelgesprek waar hij het initiatief toe nam. Nederlandse chauffeurs en transportbedrijven worden kapot geconcurreerd door bedrijven die misbruik maken van schijnconstructies en massaal de wet overtreden.

Ulenbelt: ‘Ik ben steil achterovergeslagen van de schrijnende verhalen over bedrijven die lak hebben aan onze wetten en regels en vrachtwagenchauffeurs uitbuiten. Iedereen die in het weekend gaat kijken bij de vrachtwagens op een parkeerplaats ziet het direct. Vrachtwagenchauffeurs zijn daar soms vele maanden gedwongen om mensonwaardig te leven in bijvoorbeeld hun oplegger zonder sanitaire voorzieningen.’

Tijdens de hoorzitting tekende zich een meerderheid af die wil dat de minister maatregelen neemt. Ulenbelt zal tijdens de begrotingsbehandeling van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voorstellen doen die de chauffeurs en transportbedrijven tegen dit soort situaties in bescherming nemen.

De Kamer sprak met werknemers, wetenschappers, inspectiediensten en vakbonden over uitbuiting van vrachtwagenchauffeurs in het goederenvervoer. Het ontbreken van controles, mede door een tekort aan personeel bij de inspectiediensten en het ontbreken van goede wetten is een van de oorzaken van massale verdringing en uitbuiting van vrachtwagenchauffeurs in Nederland. Ulenbelt: ‘Minister Asscher moet niet overal vertellen hoe erg het is, maar vooral ingrijpen. Als de minister dat niet doet, zullen we er bij de begrotingsbehandeling verder over spreken.’