Senaat maakt gehakt van discriminatiepolitiek PVV

Vandaag heeft de Eerste Kamer in overgrote meerderheid afstand genomen van het voorstel van de PVV om 1,3 miljoen Nederlanders, die ook nog een andere nationaliteit hebben, op voorhand en zonder uitzondering uit te sluiten van een baan bij politie, justitie en defensie. SP-fractievoorzitter Tiny Kox is erg blij met deze reactie van de Senaat op het schandelijke PVV-voorstel, dat indruist tegen de Grondwet, de grondrechten en de tradities van Nederland.

Kox: ‘De PVV wil op voorhand en zonder uitzondering 1,3 miljoen Nederlanders uitsluiten van elke functie bij politie, justitie en defensie. Voor zover ik kan nagaan is nooit eerder een dergelijk voorstel in de Eerste Kamer gedaan. De enige keer dat er in Nederland een a priori categorische uitsluiting van Nederlanders van de openbare dienst plaatsvond, was in het najaar van 1940, toen Joodse Nederlanders niet langer ambtenaar mochten zijn. Dit voorstel druist in tegen de grondwet en de grondrechten. Terecht dat de Senaat gehakt maakt van deze discriminatiepolitiek.’

Betrokken SP'ers