Teeventap bewijst: tapsysteem moet door overheid beheerd worden

Michiel van Nispen

Het verdwijnen van de Teeventap toont aan dat het beheer van tapsystemen van de politie zo snel mogelijk onder verantwoordelijkheid van de overheid moet worden gebracht. Dat stelt SP-Kamerlid Michiel van Nispen. Toen bekend werd dat de geluidsopname van een gesprek tussen oud-staatssecretaris Fred Teeven en oud-wethouder van Roermond Jos van Rey was verdwenen, drong Van Nispen aan op een diepgravend onderzoek. Nu blijkt dat de politie te weinig grip heeft op het aftappen van telefoons in strafzaken. Van Nispen: ‘Het is heel raar dat we ons voor het aftappen van telefoons in strafzaken afhankelijk hebben gemaakt van een commercieel bedrijf. Daar moeten we zo snel mogelijk van af.’

Van Nispen maakt zich zorgen over de integriteit van de opsporing en de controle daarop. 'Belangrijke informatie in een strafzaak kan worden achtergehouden door het bedrijf dat het systeem beheert. Daarmee wordt het veel moeilijker om een dader te vinden en de opsporing succesvol af te ronden. Daarom wil ik dat de overheid het tapsysteem zelf gaat beheren.' Ook baart het Van Nispen zorgen dat het bedrijf dat nu verantwoordelijk is voor de telefoontaps in het verleden in opspraak is geraakt wegens banden met buitenlandse geheime diensten. 'Minister Van der Steur moet hier opheldering over geven. Opsporingswerk is een belangrijke overheidstaak en die moet je niet uitbesteden aan welk commercieel bedrijf dan ook, zeker niet aan een bedrijf dat onder vuur heeft gelegen.’

Ook wil de SP dat de minister van Veiligheid en Justitie alsnog druk zet op het bedrijf om openheid van zaken te geven. ‘We hebben het hier over een gevoelige zaak met een hoofdrol voor Van Rey en Teeven. Ik wil zeker weten dat de geluidsopname niet door iemand op een hoge positie bewust is achtergehouden. De minister moet er alles aan doen om dat snel duidelijk te krijgen.’