Europees Parlement doet publieke diensten in de uitverkoop

Stemming over het TiSA-verdrag in het Europees Parlement

De SP is bezorgd en verontwaardigd over het feit dat het Europees Parlement de Europese Commissie groen licht heeft gegeven om door te gaan met de onderhandelingen over het dienstenverdrag TiSA. Met dat verdrag wordt de dienstenmarkt open gezet voor ondernemers uit 50 landen van over de hele wereld, waaronder de Verenigde Staten, Taiwan en Pakistan.

SP-Europarlementariër Anne-Marie Mineur waarschuwt voor ondergraving van de democratie en sociale verworvenheden: “Het parlement steunde een voorstel van mijn hand om de acht kernverdragen van de Internationale Arbeidsorganisatie ILO als harde voorwaarde te stellen. Dat gaat ander andere om zaken als kinderarbeid, dwangarbeid, het recht om je te verenigen in een vakbond en het recht om een cao af te sluiten. Tot mijn frustratie heeft Eurocommissaris Malmström al laten weten dat ze geen moeite gaat doen om die te verdedigen.”

Mineur maakt zich verder zorgen over de fuik-clausule waar Malmström aan vasthoudt: “die clausule zorgt ervoor dat we de regels niet meer kunnen terugdraaien, ook als het verdrag heel andere dingen oplevert dan we ervan verwachten.  Je zou denken dat dit alles bij elkaar reden genoeg is voor de sociaaldemocraten om tegen het voorstel te stemmen, maar tot mijn stomme verbazing steunen zij het.  Dit verdrag is een strop, we moeten onze nek daar niet in steken.”