Bashir: ‘Houd wijken betaalbaar, leefbaar en gemengd’

Het kabinet kan niet langer wegkijken als de leefbaarheid in wijken onder druk komt te staan. Dat zegt SP-Kamerlid Farshad Bashir. ‘We hebben gelukkig nog geen extreme achterstandswijken zoals in Parijs, Londen en Brussel. Die moeten we ook niet krijgen. Daarom is het hoog tijd dat het kabinet stopt met wegkijken en werk maakt van veilige wijken waar mensen met verschillende achtergronden met elkaar samenleven.’

Volgens Bashir is het voor de leefbaarheid van een gemeente essentieel dat er voldoende betaalbare woningen zijn. Bashir is dan ook geschrokken van de plannen van de gemeente Rotterdam. ‘De gemeente zet de eigen inwoners in de kou door twintigduizend sociale huurwoningen te slopen terwijl er wachtlijsten zijn.’

Bashir wijst ook de gevolgen van de Rotterdamwet. Deze wet maakt het mogelijk om mensen met een laag inkomen uit bepaalde wijken te weren. ‘Alles wijst erop dat deze wet niet werkt. Onderzoek laat zien dat de veiligheid en leefbaarheid niet zijn vergroot. Woningbouwcorporatie Havensteder vindt de wet stigmatiserend. Als het aantal sociale huurwoningen dan ook nog wordt verminderd is het resultaat dat mensen met een laag- of middeninkomen de stad uit worden gejaagd. Zo wordt de tweedeling alleen maar vergroot.’

De SP vindt het onbegrijpelijk dat minister Blok niet ingrijpt. ‘Het kabinet mocht echt meer doen dan alleen toekijken. Zet de verhuurderheffing om in een investeringsplicht en stop de verkoop van sociale woningen. Daarnaast moet het kabinet actief de tweedeling en segregatie bestrijden. Om de onveiligheid aan te pakken zijn voldoende wijkagenten essentieel. Tot slot moeten corporaties voldoende geld hebben om te investeren in de leefbaarheid in de buurten. Zo houden we betaalbare, leefbare en gemengde wijken.’