Moed-debat ‘Nederland pretpark voor grootkapitaal’

De SP organiseerde in 2013 de Tax Free Tour, waarbij Arnold Merkies aandacht vroeg voor belastingontwijking door grote bedrijven.

Belastingontwijking door multinationals is wereldwijd een groot probleem. Nederland speelt daarin als doorvoerhaven van o.a. bedrijfswinsten een belangrijke rol. Per jaar stroomt er maar liefst 4.000 miljard euro door de ongeveer 12.000 Nederlandse brievenbusfirma's. Meer dan in welk land dan ook en met grote gevolgen voor burgers, midden- en kleinbedrijf en arme landen.

Op zaterdag 12 december organiseert SPark daarom een Moed-debat over belastingontwijking getiteld 'Nederland pretpark voor grootkapitaal'. Sprekers zijn politicologe Indra Römgens, onderzoeker bij Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO), Esmé Berkhout, belastingdeskundige van Oxfam Novib en financieel geograaf Rodrigo Fernandez, eveneens werkzaam bij SOMO en bij de Universiteit Leuven. Na een korte pauze volgt een discussie, waaraan ook SP-Tweede Kamerlid Arnold Merkies zal deelnemen, over hoe we belastingontwijking moeten aanpakken. Het debat duurt van 11.00 tot 13.30 uur en staat onder leiding van Jan Marijnissen. Gratis aanmelden kan via sp.nl/pretpark.

Betrokken SP'ers