SP investeert 3 miljard euro extra in zorg, onderwijs en sociale zekerheid

In de alternatieve plannen voor 2016 investeert de SP van Emile Roemer drie miljard euro in zorg, onderwijs en sociale zekerheid. Roemer: ‘Wij kunnen niet in één klap repareren wat het kabinet in drie jaar heeft gesloopt. Maar we maken wel een begin, een ommezwaai in het denken. We investeren in dat wat echt belangrijk is voor ons allemaal. Zo bouwen we aan een sociale samenleving, te beginnen in 2016.'

Investeren in de zorg

Door meer dan een half miljard te investeren in de thuiszorg draait de SP de bezuinigingen in de thuiszorg, waardoor al meer dan 20 duizend banen verloren zijn gegaan, in één klap terug. Roemer: 'Investeren in huishoudelijke verzorging, begeleiding en dagbesteding is hard nodig, voor het zorgpersoneel dat nu aan de kant staat en al die mensen die afhankelijk zijn van hun professionele zorg.

De SP investeert ook extra in de jeugdzorg. Met een gerichte investering kan het personeel met vele duizenden worden uitgebreid. ‘We investeren ook extra in de geestelijke gezondheidszorg. Hier dreigen grote problemen, mensen raken hun zorg kwijt. Dat willen we opvangen.’ De GGZ kan bij de plannen van de SP rekenen op 100 miljoen euro extra.

Meer geld voor onderwijs

De SP steekt per saldo een half miljard meer in onderwijs en cultuur dan het kabinet. Roemer: ‘We maken extra geld vrij om de klassen in het basisonderwijs klassen kleiner te maken. Dat kan door 2.000 extra leerkrachten aan te stellen.’ Ook het speciaal onderwijs krijgt meer steun. De invoering van het zogenaamde ‘passend onderwijs’ heeft de werkdruk van leraren verhoogd, leidt tot meer problemen voor leerlingen, meer bureaucratie en grotere klassen. De SP reserveert 100 miljoen euro voor extra begeleiding. De culturele sector, waarop zwaar is bezuinigd, krijgt een welkome steun in de rug. Het fonds podiumkunsten krijgt meer middelen.

Goed werk, armoede bestrijden

Het sociaal minimum is de afgelopen jaren sterkt gedaald. De SP maakt een einde die tendens door te kiezen voor een verhoging van het sociaal minimum, waardoor uitkeringsgerechtigden meer te besteden krijgen. Een investering van bijna een half miljard euro voor mensen die al jaren fors hebben ingeleverd.

De SP accepteert niet dat meer dan 400.000 kinderen opgroeien in armoede, 100.000 meer dan in 2010. Gemeenten krijgen extra geld voor de strijd tegen kinderarmoede.  Ook investeert de SP in de sociale werkvoorziening. Als gevolg van bezuinigingen op de WSW (Wet sociale werkvoorziening) staan tienduizend mensen op de wachtlijst voor een beschutte werkplek. De SP roept een noodfonds voor sociale werkplaatsen, van 140 miljoen euro,  in het leven, waarmee wordt gegarandeerd dat beschutte werkplekken beschikbaar blijven.

Haalbaar en betaalbaar

Financiering voor deze extra investeringen vindt de SP onder andere in maatregelen waarmee grote vermogens en grote winsten worden belast. Om een rem te zetten op overmatige schulden bij bedrijven wordt de renteaftrek voor bedrijven beperkt. Van de banken, die inmiddels weer goede winsten maken, wordt een bijdrage gevraagd. Ook wordt milieuvervuilend gedrag intensiever aangepakt. Zo wordt bijvoorbeeldrecycling aangemoedigd door het duurder maken van het verbranden van afval.