Turkije: Links-Koerdische partij haalt kiesdrempel ruim

Stembureau in Turkije

Voorlopige resultaten van de Turkse parlementsverkiezingen van vandaag laten zien dat de links-Koerdische HDP er in slaagt om de kiesdrempel van tien procent ruim te halen. 'Eerste berekeningen zeggen dat HDP pakweg 75 zetels kan scoren in de 550 koppige Turkse Grote Kamer.  De AK Partij van president Erdogan en premier Davutoglu blijft verreweg de grootste, met meer dan 40 procent. Maar de partij lijkt geen absolute meerderheid te kunnen halen, laat staan de 3/5 meerderheid waarop ze gehoopt had. Met die score had de partij het parlementaire stelsel kunnen vervangen door een presidentieel stelsel ten gunste van meer macht voor president Erdogan. Dat gaat zeker niet lukken, als de trend zich voortzet.' Dat bericht SP-senator Tiny Kox vanuit de Turkse hoofdstad Ankara waar hij de verkiezingswaarnemingsmissie van de Raad van Europa leidt. Morgenmiddag geeft Kox samen met de collega's van de OVSE-missing een persconferentie om de balans van deze cruciale verkiezingen op te maken.