Feestelijke familiedag in Burgers’ Zoo

Ledendag
Emile Roemer (foto's: Els Zweerink)

Zondag kwamen zo’n 3000 SP’ers bijeen in Arnhem voor de SP-familiedag. Met sprekers, muziek, cabaret en een bezoek aan de dierentuin kon iedereen zich de hele dag vermaken. SP-leider Emile Roemer sprak de aanwezigen toe: ‘We zijn hier bijeen na een bijzondere week. Bij de Eerste Kamerverkiezingen zijn we de grootste partij op links geworden. En we gaan door. De volgende keer maken we onze partij de grootste van Nederland!’

Bob Fosko

De presentatie van de familiedag werd verzorgd door Sjaak Bral en Bob Fosko. Partijvoorzitter Jan Marijnissen opende de dag. Marijnissen maakte afgelopen week zijn voorgenomen vertrek bekend. Roemer bedankte Marijnissen voor zijn jarenlange inzet voor de partij. Ook Tiny Kox, fractievoorzitter in de Eerste Kamer, kwam aan het woord. Hij sprak over de verkiezingswinst van de SP bij de Provinciale Statenverkiezingen, waardoor de SP nu negen zetels in de senaat heeft.

Soepexpress

’s Middags gingen de aanwezigen in gesprek met Tweede Kamerleden over onder andere de zorg en veiligheid. Ook signeerde Emile Roemer zijn nieuwe boek ‘Het kan wel’. De band Bots en SP-huisband Spic en Span verzorgden de muziek en er werd aandacht besteed aan acties voor de zorg en tegen de grote ongelijkheid in Nederland.

Ledendag

Roemer sloot de dag af met een aanval op het kabinet. ‘Ik hoorde premier Rutte dit weekend zeggen dat mensen die hun baan verliezen niet meteen een uitkering aan moeten vragen. Dat is een premier onwaardig. Zeker als je er eerst voor zorgt dat tienduizenden mensen in de zorg hun baan verliezen. En dan krijgen die mensen dit te horen. Ik ben ontzettend trots dat zoveel van onze vrijwilligers in het land actievoeren voor goede zorg!’