SP nu grootste op links in Eerste Kamer

Nadat de SP bij de provincieverkiezingen van maart al als grootste partij op links uit de bus kwam, is ze nu ook voor het eerst de grootste linkse partij in de Eerste Kamer. SP-fractievoorzitter Tiny Kox is blij maar ook bewust van de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt: 'De SP is niet opgericht om klein te blijven. We willen een realistisch alternatief zijn voor de heersende politiek. Daarvoor moet je op een zeker moment ook de grootste op links worden. Dat is nu gebeurd. We zijn klaar voor het volgende hoofdstuk!'

Tiny Kox

In de nieuwe Eerste Kamer kan de regering van VVD en PvdA slechts rekenen op 21 van de 75 zetels. Kox: 'Voor een meerderheid is de steun van minstens twee andere grote partijen nodig. De SP is altijd in voor goede wetsvoorstellen. We bekijken elk voorstel op zijn waarde. Wat de samenleving menselijker en socialer maakt, steunen we. Wat daartegen in gaat,verwerpen we. Een heel heldere koers. Het kabinet moet maar aangeven wat het wil. De eigen zin doordrijven, dat gaat niet langer. Het worden interessante politieke tijden, met de SP in een belangrijke rol.'

In de nieuwe Eerste Kamer heeft de SP negen zetels.

Betrokken SP'ers