Eerste Kamer wil opheldering over vertraging aanpak topinkomens

Erik Meijer
SP-senator Erik Meijer

Op verzoek van de SP sprak de Eerste Kamer in een extra vergadering over de beperking van de topinkomens. Het debat was aangevraagd om ervoor te zorgen dat de in het regeerakkoord afgesproken normering van topinkomens niet verder zou worden vertraagd en op 1 januari 2015 ingevoerd kon worden. Het gaat om topinkomens in de publieke sector, zoals onderwijsinstellingen, ziekenhuizen en woningcorporaties. Daar verdienen veel directeuren de laatste jaren meer dan een ministerssalaris. Sinds die organisaties in de jaren '90 op afstand van de overheid werden gezet werden directeuren die hadden gewerkt vanuit gemeenschapszin, idealen en plichtsbesef opgevolgd door dik betaalde nieuwkomers, veelal afkomstig uit het particuliere bedrijfsleven.

VVD, CDA en D66 probeerden de besluitvorming te vertragen en namen het daarmee op voor die zielige topverdieners die in hun inkomen zouden worden aangetast. SP-woordvoerder Erik Meijer: 'Die verontwaardiging staat in schrille tegenstelling tot het gemak waarmee mensen in de economisch zwakste posities hun bestaanszekerheid en noodzakelijke voorzieningen gaan verliezen. Veel meer mensen krijgen nu minder thuiszorg, geen plaats in een verzorgingstehuis, minder rechtshulp, minder voorzieningen voor moeilijk lerende kinderen, een geringer ziektekostenpakket, minder openbaar vervoer tegen een hoger tarief, of een lagere uitkering vanwege arbeidsongeschiktheid of werkloosheid.'

De SP steunde het regeringsvoorstel, dat werd verdedigd door minister Plasterk. Hij vertelde dat hij graag zag dat die wet snel werd ingevoerd. We kregen daarvoor een meerderheid mee, uiteenlopend van regeringspartij PvdA tot oppositiepartijen van GroenLinks tot PVV. Tegen stemden niet alleen D66 en CDA maar ook regeringspartij VVD. De VVD, die al eerder de coalitieafspraak over een inkomensafhankelijke ziektekostenpremie had getorpedeerd, keerde zich nu opnieuw tegen een afspraak over nivellering. Met die partij zijn daarover geen betrouwbare afspraken te maken. Eigenlijk reden voor een knallende ruzie tussen de twee regeringspartijen VVD en PvdA. Dat werd nog erger toen de VVD-ministers Blok en Schippers meedeelden dat zij ondanks de aangenomen wet die maatregel voor woningcorporaties en zorginstellingen in 2015 nog niet wilden invoeren.

Op die openlijke tegenwerking reageerden minister Plasterk en zijn PvdA opvallend rustig. Je zou er de indruk van krijgen dat Plasterk vooraf wist dat het door hem verdedigde besluit voor een groot deel voorlopig niet zou worden uitgevoerd, maar dat hij daarover in het kamerdebat heeft gezwegen. Als het spel zo is gespeeld is dat een kwalijke zaak. De Telegraaf meldt op 13 januari dat het inderdaad zo zou zijn gegaan. Erik Meijer geeft daarover meteen vragen gesteld aan de betrokken ministers Plasterk, Blok en Schippers, ondersteund door de woordvoerders van GroenLinks, PVV, PvdD en ChristenUnie. Hebben Blok en Schippers gewacht met de voorbereiding tot het te laat was? Wist Plasterk dat? Waarom heeft hij daarover gezwegen? Gaan er in 2015 opnieuw aanstellingen plaatsvinden tegen een  salaris dat achteraf toch moet worden verlaagd?